Klæder skaber huse

Nogle huse har store flotte hatte på, andre har en mere ydmyg tøjstil. Udstilling tager udgangspunkt i fantasien til en diskussion med eleverne om byplanlægning og arkitektur

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nordeabygningen ser ud over Københavns Havn iklædt Armani business-tøj, og Arkitekternes Hus på den anden side af Torvegade har nålestribet regnfrakke på. Christiansborg og Børsen er rigtig trukket i festtøjet, mens man i en sidegade kan se en mere ydmyg tøjstil.

Arkitekterne Ewa Westermark og Malin Boserup viser lærere og pædagoger rundt på Christianshavn i København. Det er startskuddet til udstillingen »Kids in space hvafor en by vil du ha?«, som er arrangeret af Dansk Arkitektur Center.

Ideen om, at huse har tøj på, kan bruges til en samtale med børn om, hvordan huse ser forskellige ud, hvad arkitektur er, og hvordan man planlægger en by. Skal husene passe til hinanden, har huse personlighed, og kan et hus spille smart?

Byvandringen er tilrettelagt i øjenhøjde med børns byforståelse, og meningen er, at den skal skabe diskussion om de voksnes arkitektur. Og alle kan være med. Man behøver ikke at vide noget om arkitektur eller kende husenes historie. Man kan gætte, bruge fantasien, og så kan man også undersøge husenes historie og se, om man gættede rigtigt. Om man kunne aflæse historien i bygningen. Det kan gøres i alle byer kun fantasien sætter grænser.

Et bundløst hus

»Nogle huse har solbriller på, og i Malmø var der en dreng, som så et hus med tænder. Flere huse har sjove hatte på som til fest, og hvis I ser over på Orlogsmuseet, kan man sige, at det er en lille familie. I kan se mor og far med det lille barn i midten«, fortæller Ewa Westermark.

Deltagerne bliver inspireret og taler om et svævende hus mellem to andre huse. Det giver udsigt til havnebassinet. Det er et bundløst hus. Et betonhus mellem rødstenshuse. Flere synes ikke, det passer ind, men på den anden side er det godt, at det er bundløst, så man kan se vandet.

Fantasien udfordres. Et lille sort hus mellem store tunge murstenshuse bliver mål for bemærkninger.

»Det er én, det er synd for«.

»En skorstensfejer ligner det«.

»En anarkist«.

»Jeg synes nærmest, det råber lidt op her«.

Huse, der ikke passer ind

Gruppen ser et tvillingehus på Strandgade. Forsiden er flot udsmykket, mens bagsiden på det ene hus er mere almindelig.

»Har I mere enkelt tøj på, når ingen ser jer«, spørger Ewa Westermark.

»Skifter I tøj, når I kommer hjem fra arbejde? Til noget mere afslappende. Måske har I et bud på, hvorfor husene er flotte og ens på forsiden, mens de er forskellige på bagsiden?«

Hun taler om at se anderledes ud end omgivelserne. At være et hus, der ikke passer ind. Eller at være et hus, der prøver at tilpasse sig omgivelserne, selv om det er meget nyere end nabohusene. Hvordan ville du se ud, hvis du var et hus, spørger hun og sætter gang i en snak om, hvorvidt man bedst kan lide store åbne pladser eller små krogede gader.

Ewa Westermark fortæller om huse, der har lappet, moderne eller snavset tøj på, mens andre har bukser, hatte eller pynt.

hlauritsen@dlf.org

Kids in space

Udstillingen i Dansk Arkitektur Center varer frem til 8. august. Man kan købe en guidet byvandring om hus-klæder, eleverne kan selv møblere forskellige rum og en park i udstillingslokalet, og de kan på computere tegne deres egne huse, der bagefter sættes ind i en by og vises i 3D-biografen, så man kan se, hvordan husene passer ind i en by.

Udstillingen er for elever i 1.-7. klasse.

Arkitekterne bag udstillingen, der tidligere har været vist i Malmø, har også udgivet en bog om arkitektur for børn. I bogen følger man en pige gennem otte magiske rum. Fra undergrunden ser pigen via et periskop op på forskellige dele af byen. Kan man dyrke kartofler på torvet, spørger hun, og på tegningerne ser man rækker af planter på torvet, og hvordan folk reagerer på det. Hun omdanner en gade til en flod, og man kan se, hvilke konsekvenser det får.

Endagskurset for lærere og pædagoger var arrangeret af Dansk Arkitektur Center og Skoletjenesten Öresund, der er et samarbejde mellem skoletjenesterne på Sjælland, Lolland, Falster og Skåne. Formålet er at udbrede kendskabet til museer og andre kulturelle tilbud på begge sider af sundet.

Læs mere på www.dac.dk