Anmeldelse

Det glemmer jeg aldrig

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med udgangspunkt i titlens ret banale udsagn fra en medvirkende elev i et konkret skole-/musikprojekt fremlægger forfatteren sine synspunkter og refleksioner. Tanker, der ligger fint i forlængelse af Mogens Christensens udgivelser og VMK, konservatoriet for musik og formidling.

Fakta:

Titel: Det glemmer jeg aldrig

Forfatter: Eva Fock

Pris: 125 kroner

Sider: 71 sider

Type: Bog

Forlag: VMK

Hjørnestenen i fremlæggelsen er begrebet KMP - kreative musikalske processer: Her bygges oven på tidligere udgivelser om musikalske byggesten og kreativ værkintroduktion.

Når man som jeg har det lidt svært med begrebet kreativitet, blandt andet fordi det ofte bliver brugt i flæng og i sammenhænge, hvor det bliver lidt luftigt og betydningsmæssigt uklart, går det ikke nemmere med begrebet "struktureret kreativitet". Begrebet er et nøglebegreb i bogen, og som sådan kunne man vel forvente skarphed og præcision i definitionen. Desværre synes jeg ikke, denne forventning indfries. Jeg må endvidere undre mig over flere af bogens påstande og synspunkter. Eksempelvis beskrives, hvordan en "meningsfuld oplevelse" kan "... ses som en form for overbygning på en kunstnerisk-æstetisk oplevelse". I min begrebsverden er en kunstnerisk-æstetisk oplevelse meningsfuld.

Helhedsindtrykket af bogen er dog, at det er en særdeles interessant udgivelse, der foruden at fremlægge eftertænksomme og fremadrettede betragtninger på børns musikalske skaben i musiklokalet også byder på en mængde andre fornuftige og velovervejede pædagogiske og didaktiske argumenter.