Debat

Kommunerne skal spare

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter lederen i Folkeskolen nummer 10 er der i overenskomsten sikret tid til en lang række opgaver. Dog står der intet om den opgave, der er vigtigst for både os og kommunerne, nemlig undervisningstiden.

Efter de konsekvensberegninger, som jeg selv og andre - se for eksempel på Internet-adressen: www.folkeskolen.person.dk/forside.html - har foretaget, betyder en vedtaget overenskomst, at jeg - foruden de opgaver, jeg varetager i dag inden for min 1.924-timers arbejdstid - yderligere skal lave cirka 75 timers udviklingsarbejde, samtidig med at der mangler opgaver for mellem 100 og 150 arbejdstimer.

Skal den tid gå til yderligere undervisning, så vil det sige, at mange typisk kommer til at undervise meget tæt på fra 750 timer og op til cirka 880 timer per år.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Udløser de ekstra undervisningstimer et tillæg a 16 kroner per time (1984-niveau), hvad der skulle svare til cirka 77 kroner per time nu, betyder det, at kommunen kan købe en fuldtidsstilling med 25 undervisningstimer for 57.750 kroner. Prisen gælder for alle overenskomstansatte med mere end 300 timers undervisning og for den lukkede gruppe over 750 timer.

Det er et tilbud, som jeg tror, ingen kommune kan modstå.

For mit eget vedkommende kan jeg åbenbart se frem til et ekstraarbejde på 75 udviklingstimer samt to-tre undervisningstimer per uge.

Skulle jeg tage fejl, vil jeg gerne retledes, men kun på grundlag af selve overenskomstteksten og ikke på grundlag af spekulationer om, hvad man måske decentralt ville kunne tilforhandle sig.

Kommunerne skal spare, og når jeg ser på, hvordan kommunerne allerede har sparet på skoleområdet, viser min erfaring mig, at de skærer benhårdt.

Kaj Andersen

Skødstrup

Svar

Jeg vil henvise dig til at læse mit svar til Jørn Olesen, side 26, og så vil jeg anbefale dig at låne selve aftaleteksten hos din tillidsmand inklusive de to bilag, der ligger til grund for aftalen, dels bilaget 'En skole på vej', som er aftaleparternes pædagogiske forudsætninger for aftaleindgåelsen, dels bilaget, der beskriver de opgaver, der indgår i aftalen.

Anni Herfort Andersen

formand for DLF