Forældre bryder ond cirkel

Danske forældre skriver deres børn ind på skole, hvor halvdelen af eleverne er tosprogede

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For første gang i flere år vil de danske elever være i flertal, når de nye børnehaveklasser begynder på Gjellerupskolen i Århus efter sommerferien.

Børnenes forældre har lovet hinanden, at de vil gøre deres til at bryde den onde cirkel, som betyder, at andelen af tosprogede elever vokser og vokser, fordi danske forældre vælger skolen fra. I dag er halvdelen af Gjellerupskolens elever tosprogede.

'Der bor mange danske børn i skoledistriktet, så hvis udviklingen skal vendes, er det os forældre, der skal gøre det', siger Kirsten Lundsgård.

Som mor til seksårige Rasmus var hun længe i tvivl om, hvor han skulle gå i skole. Men så kom Gjellerupskolens nye strategi hende til hjælp.

Skolen har besluttet at blive bedre til at informere forældrene til kommende elever om de fordele, der er ved at have børn på en skole med mange tosprogede.

'Eleverne udløser ekstra penge til skolen. Det betyder, at vi kan køre med tolærerordninger, indføre ekstra timer, købe særlige materialer, tage på flere ture ud af huset og styrke samarbejdet med forældrene. Det kommer også de danske børn og deres forældre til gode', siger Knud Bülow, der er konstitueret skoleleder på Gjellerupskolen.

Han tror, det kan hjælpe skolen til igen at afspejle sammensætningen af børn i skoledistriktet. Men hvis antallet af elever fra andre kulturer falder, får skolen tildelt et mindre beløb.

'Det er så vores opgave at vise, at vi kan lave en god skole alligevel', siger Knud Bülow.

De mange muligheder fik Kirsten Lundsgård og fire andre forældre til at indkalde til et nyt møde. De fem ville helst have deres børn på den lokale skole, men kun hvis andre forældre fulgte trop.

Det gjorde de. 25 ud af 29 danske børn i skolens distrikt begynder til august i børnehaveklasse på Gjellerupskolen. Hertil kommer ni tosprogede børn fra skolens eget distrikt. De vil altså udgøre cirka en trediedel. Det tal bekymrer ikke Kirsten Lundsgård.

'Vi har fået et positivt indtryk af skolen og af de mange muligheder, den kan tilbyde. Det har fået os til at vælge skolen frem for at sende vores børn på privatskole. Vi har foretaget en aktiv indmelding af vores børn, så lærerne kan forvente, at vi bakker dem op', siger hun.

Ifølge Kirsten Lundsgård er forældrene til de tosprogede elever tilfredse med det håndslag, de danske forældre har givet hinanden.

'De ved, at deres børn skal være sammen med danske børn, hvis de skal lære sproget godt at kende'.

stan