Skoler på landet har svært ved at komme på ture

Elever på landet fortjener også at deltage, tænkte musiker Jan Irhøj, da han for nylig samlede 250 elever til Spil Dansk Dag i Ringsted Kongrescenter. Men koncerten var nær aldrig blevet til noget, for skolerne havde ikke råd til transporten.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg valgte med vilje, at det skulle være elever fra skoler på landet, der skulle give koncert. Sidste år kom eleverne fra skoler, som ligger tæt på kongrescentret, men skoler på landet skal også kunne være med", siger Jan Irhøj.

Han tog rundt til de fire skoler på landet for at øve sangene med de yngste elever og havde ikke tænkt på, det kunne blive et problem at få dem frem til den fælles øvedag i Ringsted forud for koncerten for forældrene om aftenen.

"Det gik op for mig, at skolerne ikke har penge til at tage ud af huset for, så pludselig blev jeg nødt til at søge penge til bustransport. Der er sparet helt ind til knoglemarven. Politikerne siger, vi skal have verdens bedste uddannelsessystem, og det kræver, at skolerne kan bevæge sig ud af huset. Men det gælder altså ikke skoler på landet", siger musikeren og komponisten.

Skole er afhængig af forældrekørsel

Det kostede 11.000 kroner at leje busser. Børne- og ungeudvalget i Ringsted så velvilligt på Jan Irhøjs ansøgning for de tre skoler i Ringsted Kommune. Den sidste skole ligger i Køge Kommune, og den nåede han ikke at søge til.

"Koncerten kunne være faldet på gulvet dér, men heldigvis lykkedes det skolen selv at finde 1.000 kroner, mens Rådet for Større Færdselssikkerhed betalte resten, fordi koncerten handlede om trafiksange", fortæller Jan Irhøj, der leverer sange og historier til Børnenes Trafikklub, som Rådet for Større Færdselssikkerhed står bag.

Indskolingsteamet på Gjørslev Skole i Køge Kommune har kun penge til to-tre ekskursioner om året, fortæller koordinator Sven Brinkgaard.

"Hvis de vil af sted flere gange, må de klare sig med hjælp fra forældrene. Når vi skal have en klasse til København, kører de os typisk til toget i Borup, hvorfra der kan køre to elever under 12 år på ét klip", siger han.

Umuligt at tage med offentlige busser

11.000 kroner er mange penge at bruge på busser til et enkelt arrangement, erkender Jan Irhøj. Men offentlig transport var ikke et alternativ.

"Det ser fuldstændig sort ud, når det gælder offentlige busser. Det er måske der, det begynder. Nu er der kommunalvalg, og lokalpolitikerne har både indflydelse på skolernes økonomi, og på hvor mange busafgange der skal være. Og de kan lægge en strategi for, hvad de vil med landområderne", siger Jan Irhøj.

Der har været en bus mellem Køge og Ringsted, som kørte forbi Gjørslev Skole, men den er blevet nedlagt, så nu er der tre kilometer ned til en bus på hovedvejen.

"Det har gjort vores arbejde mere besværligt, fordi vi ikke kan komme herfra, uden vi skal have forældrene til at køre. Det vil de gerne, men det var nemmere, da vi bare kunne tage bussen og ikke skulle bruge tid på at arrangere kørsel", siger Sven Brinkgaard.

Lokalpolitikere skærer ned på busdriften

Flere kommuner har gennemført eller bebudet nedskæringer i busdriften.

"Jeg kan ikke forestille mig andet, end at busbetjening i mange kommuner bliver et varmt emne i valgkampen", sagde formanden for Kollektiv Trafik Forum, Jess Abildskou, for nylig til pædagogernes fagblad Børn&Unge.

"Tidligere havde lokalpolitikere ikke den store indflydelse på busdriften, men det har de i høj grad nu. Nu er det lokalpolitikerne, der bestemmer, hvor meget de vil have, og nogle steder vælger man altså at fjerne eller skære ned på afgange. Politikerne føler måske ikke det samme behov for at kunne betjene 'Maren i kæret' som tidligere", tilføjede Jess Abildskou.

Han tror, behovsstyret trafik bliver mere og mere almindeligt, så man 'ringer efter en bus', når man har brug for den. Den mulighed har Gjørslev Skole allerede.

"Vi har godt nok en telebus, men den kan vi ikke være sikre på at få, da den kan være optaget. Vi kan jo ikke bruge hele formiddagen på at vente, inden vi kan komme af sted. Vores forhold er helt klart blevet dårligere, så vi må mingelere, når vi skal ud af huset", siger Sven Brinkgaard.

Bør ikke afhænge af, at private ofrer sig

Alternativet er, at eleverne ikke oplever noget som helst, mener Jan Irhøj.

"Til en stor koncert som den i Ringsted lærer eleverne, at musik er arbejde, og at man når et resultat ved at øve sig. Der er også nødt til at være system i det, når 250 børn skal synge sammen. Det i sig selv er en slags teambuilding. Og så var teksterne om trafik relevante for aldersgruppen", siger han.

Arbejdet med at skaffe penge til busserne kom til at udgøre en relativ stor del af projektet.

"Jeg kendte heldigvis nogle, som kunne støtte os, men det kan man ikke forvente, lærere gør. Det kan tage dage at finde de rette mennesker til at vurdere, om de vil støtte et projekt. Vi havde det samme problem, da vi et år lavede koncerten i Haslev. Dengang havnede historien på forsiden af Dagbladet, og så gik et lokalt busselskab ind som sponsor. Men det bør ikke hænge på, at private virksomheder ofrer sig", siger Jan Irhøj.

Læs mere

Børn&Unge