Anmeldelse
Snedronningen
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
'Snedronningen' er hermed udkommet som en multimediebog. En blanding af spil, tegnefilm, tekst og oplæsning.
Historien om Kay og Gerda kender de fleste. I multimedieverdenen vil vægtningen af historien virke anderledes. Den onde djævel har opfundet sig et spejl, der ændrer alt godt og smukt til ondt og grimt. Men en dag knuses spejlet, og Kay får en stump i øjet og én i hjertet. Han bliver en helt anden, for han er nemlig Snedronningens fange. Siden må hans bedste ven, Gerda, drage ud i verden for at befri Kay, og hun møder de sælsomste skabninger og besøger de mærkværdigste steder i verden på sin vej.
Læserens opgave er at knuse djævelens troldespejl og siden samle stumperne sammen, så man kan løse gåden om en mystisk tekst, der optræder først i historien.
Det er en meget spændende levendegørelse af H.C. Andersens eventyr, som elever i 4. og 5. klasse kan få meget tid til at gå med. Der er masser af aktive billeder og spændende aktiviteter. Historien oplæses af Ghita Nørby og Michael Boesen. Den er oversat fra fransk, og man kan i sit stille sind sidde og undre sig over, at det ikke er en dansker, der har taget hul på omskrivningerne af H.C. Andersens eventyr.
Jeg savner dog muligheden for, at eleverne kan vælge at få ordene læst op enkeltvis ved museklik. Det ville nemlig gøre multimediebogen brugbar til læseundervisning. Til gengæld er der en god og informativ vejledning.
Systemkravene er opgivet af udgiveren. Programmet arbejder synligt hurtigere med en større maskine.