Anmeldelse

Eventyr

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved hjælp af tipsmidler, støtte fra Undervisningsministeriet og H.C. Andersen 2005-fonden og egen generøsitet har Gyldendal produceret denne imponerende gave til alle elever i landets 6.-klasser. Det er en fin ide at sørge for, at en hel årgang får hver deres personlige eksemplar, i en kvalitet, der sagtens kan holde til både deres børn og børnebørn.

Men hvorfor gemme herlighederne til dem? Det er alletiders chance for læreren til at få eleverne til at læse og diskutere en række af Andersens bedste eventyr.

Udvalget lægger ud i det sørgmuntre toneleje med den lidt sære historie "Klokken" efterfulgt af "Den lille havfrue" og "Den lille Idas blomster" om essentielle valg og dødens uundgåelighed. "Grantræet", "Hun duede ikke" og "Historien om en moder" har samme grundtone og kan være oplæg til fortrinlige undervisningsforløb for børn i den eftertænksomme alder, hvor livets essentielle spørgsmål trænger sig på. Men selvfølgelig er der også lystige tekster som "Fyrtøjet", "Prinsessen på ærten" og "Svinedrengen" og mange andre med i udvalget.

Illustrationerne er en kæmpepræstation. Uforbeholden ros til Flemming B. Jeppesen, der har skabt mængder af opslag, hvor læseren kan gå lige ind i nationalromantikkens København, hvis historien er til det, eller til Kina eller havets bund, når historien foregår der.

Hvis ikke sådan en bog skaber en generation af lystlæsere, er der ingen retfærdighed til.