Anmeldelse

Tornerose

Tornerose

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeeventyret om Tornerose egner sig utrolig godt til opera. Det er den tragiske fortælling om det smukke ønskebarn, der må sove i 100 år, da hun stikker sig på den forgiftede ten. Det er tragedie fyldt med romantik, hævn og jalousi. Samtidig er det en historie, som de fleste børn kender, hvilket er vigtigt. Musikteatret Undergrunden har nemlig skabt en dukkeopera til børn mellem tre og otte år. Det kræver noget helt særligt at holde denne målgruppe fanget i 40 minutter, når al dialog er erstattet af klassiske operastrofer.

Fakta:

Titel: Tornerose

Type: Teater

Forlag: Musikteatret Undergrunden

De to dygtige operasangere Brit-Tone Müllertz og Christine Schøtt formår at give de mange smukke dukker et liv i Tanja Bovins effektive scenografi som den eventyrlige ramme. Børnene bliver inddraget aktivt i forestillingen, og selv de helt små er med hele vejen. Det er uforfalsket opera og alligevel meget børnevenligt. Stykket egner sig således perfekt til indskolingen, hvor der er mange emner, der efterfølgende kan bruges i danskundervisningen.

Opera er en krævende genre, selv for voksne. Ordene forsvinder i sangens teatralske diktion, og gestikken er ofte forstørret til det ukendelige. Derfor er det også så imponerende, at Musikteatret Undergrunden i mere end 30 år har formidlet denne særlige genre så effektivt til børn. De har om nogen formået at knække koden og er lykkedes med at gøre operaen til en magisk oplevelse for både store og små. Og "Tornerose" er ingen undtagelse.