Teater i skolen

At sætte en teaterforestilling op med en klasse eller et valghold er en kolossal opgave; og skulle man få den idé selv at skrive forestillingen, eventuelt hjulpet på vej af elevernes ideer, nærmer det sig det uoverstigelige. Men sådan behøver det ikke at være, påpeger forfatteren til denne lille nyttige idébog. Den henvender sig til den almindelige lærer, der gerne vil give sine elever lejlighed til at arbejde med et redskab, der både er hyleskægt og udviklende for den personlige dannelse, og den er skrevet i et ligefremt sprog uden indforstået dramaturgisk terminologi.

Titel: Teater i skolen

Forfatter: Helge Lange Thomsen

Pris: 78 kroner

Sider: 86 sider

Forlag: Drama

Bogen indeholder manuskriptet til en række mindre forestillinger i genrer som gyser, eventyr og jul, men det er ikke meningen, at man skal gå i gang med en enslydende opførelse af dem. Tværtimod, de er tænkt som inspiration for stykker, der bliver udviklet med netop den børnegruppe, der skal spille dem. Alt sammen er krydret med anekdoter om oplevelser i forbindelse med projekter over mange år og i mange forskellige sammenhænge.

Som teaterlærer skal man turde bryde normerne for god tone. For teater skal være frisættende og grænsebrydende, er forfatterens overordnede budskab. Det er netop det, teater kan: lade os fremstille og se en konstrueret virkelighed for bedre at kunne gennemskue, hvad der i den faktiske virkelighed sker omkring os.

Så det er bare med at gå i gang. God fornøjelse!