Carmen ud ad vinduet

Carmen ud ad vinduet

Når man arbejder i en pædagogisk sammenhæng, eksisterer der grundlæggende to hovedretninger inden for arbejdet med teaterforestillinger/musicals: I den ene er udgangspunktet et eksisterende stykke/manuskript, der opføres, som forlægget angiver, dog tilpasset elevernes alderstrin, tiden, der er til rådighed, antallet af roller og så videre. I den anden er det færdige manuskript fravalgt, og stykket "spilles" frem ud fra lærerens og/eller elevernes idéer. Det er dette synspunkt, der ligger til grund for denne publikation.

Titel: Carmen ud ad vinduet

Forfatter: Peter Byrholt Nielsen og Karsten Kristiansen

Pris: 220 kroner

Sider: 56 sider

Type: Bog med cd + dvd

Forlag: Dansk Sang

Forfatterne fremlægger mange meget fornuftige synspunkter om det erkendelsesmæssige og æstetiske potentiale i teaterproduktionen, specielt under overskriften "Om at lære af at lære at lave teater", men man kunne ønske sig lidt mere dybde og præcision.

Når det antydes, at lærere, der vælger det færdige, købte teaterstykke, mest gør det for at få teaterforestillingen overstået hurtigst muligt, og man stiller dette op som en modsætning til at "lære noget", kan man godt tillade sig at have store forventninger til forfatternes overbevisende argumentation for netop deres måde at lave teater på. Denne argumentation finder jeg desværre ikke i bogen.

Bogens anden del indeholder mange tanker og konkrete overvejelser, forfatterne har gjort sig i forbindelse med arbejdet med forestillingen "Carmen ud ad vinduet" og med det færdige manuskript inklusive sangene. I denne del er det svært ikke at blive inspireret, blandt andet præsenteres vi for rigtig gode og anvendelige oplæg til det praktiske arbejde.