Værktøj til skolers selvevaluering

Baseret på erfaringerne fra Danmarks Evalueringsinstituts Evas første folkeskole-evalueringer, stiller instituttet nu et værktøj til rådighed, så skoler kan evaluere sig selv.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et af formålene med de to pilotevalueringer af skolevæsenerne i Hirtshals og Middelfart var at udvikle gode evalueringsmetoder til grundskolen, et arbejde som er i fuld gang.

"Men vi har allerede nu oplevet en meget stor interesse for de metoder, der er blevet brugt i pilotevalueringen. Mange har været interesseret i, hvilke overvejelser der ligger bag, og ikke mindst i hvordan eksempelvis disse evalueringsmetoder fremover kan indgå som redskaber i folkeskolens værktøjskasse", skriver Evas direktør Christian Thune i forordet til en ny pjece om selvevaluering, "Metoder til forandring". Pjecen kan downloades på www.eva.dk ligesom to spørgeskema-værktøjer til henholdsvis forældre- og medarbejderundersøgelser og et program, der kan bearbejde besvarelserne.

Formålet med en selvevaluering er ifølge Evalueringsinstituttet, at den skal tilvejebringe en grundig og systematisk viden om den skole eller det tema, der evalueres, og at den skal sætte en proces i gang, der stimulerer selvrefleksion og skoleudvikling. Den model, som er prøvet af i Hirtshals og Middelfart er bygget op, så den får lærere og ledelse til at sætte fokus på egen praksis ved at spørge "hvorfor gør vi som vi gør?". Dernæst er målet at skabe nye arbejdsformer ved at spørge, "hvad kan vi ændre, hvad vil vi ændre, og hvordan gør vi det så?".

Men Evalueringsinstituttet understreger det også værdien i at få kigget på sit arbejde af nogen udefra, som kan se det hele med andre øjne. Derfor anbefales det i pjecen, at man danner en evalueringsgruppe f.eks. med kolleger fra andre skoler, andre faggrupper eller forældre, som ind i mellem deltager i møder og bidrager med deres kommentarer.