Claus Rasmussens forslag til at beskytte lærerne bedre mod smitte, uden det går ud over elevernes trivsel, er at eleverne samles i mindre grupper hos hinanden og får onlineundervisning sammen.
Claus Rasmussens forslag til at beskytte lærerne bedre mod smitte, uden det går ud over elevernes trivsel, er at eleverne samles i mindre grupper hos hinanden og får onlineundervisning sammen.

Tillidsrepræsentant: DLF bør beskytte lærerne mere mod smitte

Mere onlineundervisning vil beskytte lærerne mod smitte fra eleverne, siger en tillidsrepræsentant, som oplever, at DLF’s formand mest ser tingene fra elevernes synspunkt. "Fagforeningen skal først og fremmest beskytte medlemmerne", siger han.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Selvfølgelig skal børnene også have det godt, men det er da ikke fagforeningens opgave at beskytte børnene mere end medlemmerne. Jeg vil gerne have mere hjemmearbejde for at beskytte lærerne mod corona-smitten henne på skolen. Og efterhånden som flere lærere bliver syge, så bliver der jo slet ikke undervisning for eleverne", siger Claus Rasmussen, der er tillidsrepræsentant på Ishøj Skole på Vestegnen.

Han mener, at lærernes formand Gordon Ørskov Madsen med sit forslag om at dele stamklasserne i to og fx kun at have undervisning på skolen hver anden dag ikke tilgodeser lærerne, men kun eleverne.

"Lærerne har jo mange klasser, som de underviser, så vi er i kontakt med rigtig mange elever, og det er utrygt, sådan som smitten florerer nu", siger Claus Rasmussen.

Han anerkender, at der er børn, der har haft det hårdt under skolernes lukning på grund af corona, men han ser hellere, at man opfordrer eleverne til at sætte sig i mindre studiegrupper derhjemme og så få online-undervisning. Det burde dæmme op for ensomhedsfølelse hos nogle elever.

"Eleverne kunne mødes i mindre studiegrupper hjemme hos nogle af dem. Så behøvede alle forældre ikke at være hjemme, og så ville lærerne blive mindre udsat for smitte. Jeg har en gammel mor og et barnebarn på kun 1 år, som jeg skal tænke på at beskytte mod smitte, så mindre studiegrupper og online-undervisning vil være bedst".

"Jeg synes ikke, at DLF varetager vores interesser i dette spørgsmål. Skal eleverne absolut i skole, så længe smitten er så høj, så skulle det hellere være én lærer til én klasse i alle lektioner", mener Claus Rasmussen.

Lærerne får smitten lige i hovedet

Lærerne får smitten lige i hovedet

Han har talt med sine kolleger om problemet og har skrevet til formanden for Ishøj Lærerkreds og bedt om, at kredsen går videre til lærernes formand. Det samme har arbejdsmiljørepræsentanten på Ishøj Skole, Niels Christian Odgaard, gjort. Allerede i begyndelsen af december, da smitten var høj på skolerne, skrev han til den lokale lærerkreds, at han havde set DLF's formand i tv og syntes, at han kom med nogle meget vage udtalelser på lærernes vegne.

"Jeg synes godt nok ikke, at han står særlig fast på lærernes sikkerhed. Fint nok med ekstra rengøring og mindre hold, men skal man ikke som formand op i en helt anden kaliber? Lærerne står i front og får smitten lige i hovedet", skriver Niels Christian Odgaard.

"Det er enormt utrygt at gå på arbejde", slutter han sin henvendelse til kredsen, hvor han opfordrer kredsformanden til at gå videre til DLF med ønsket om klare udmeldinger.

Svært at finde en balance

Svært at finde en balance

DLF's formand Gordon Ørskov Madsen fortæller, at han hele tiden prøver at finde en balance, og at han bestemt taler både lærernes og elevernes sag.

"Jeg får rigtig mange henvendelser fra medlemmer, og henvendelserne går i alle retninger. Der er nogle, der mener, at jeg skal være meget mere restriktiv og så er der andre, der reagerer voldsomt, hvis jeg siger, at lærere bør have mulighed for at bruge mundbind i undervisningen, når smitten stiger. Det er min opgave at finde en balance. Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at holde skolerne åbne, men samtidig skal vi også sikre, at det er trygt for lærerne at være i skolen", siger Gordon Ørskov Madsen.

Han har for eksempel talt for, at det skal være tilladt for lærerne at bære mundbind i undervisningen, fordi det vil give en større tryghed, når smitten breder sig.

"Men her siger myndighederne, at der ikke er brug for flere restriktioner, eller for at lærere kan bruge mundbind. Det har jeg drøftet med undervisningsministeren, som jeg jævnligt taler med om situationen, ligesom jeg taler med alle de andre parter omkring skolen. Vi er bare ikke altid enige. Vi læner os op ad sundhedsmyndighedernes vurderinger, og her siger de altså, at der ikke er brug for mere på nuværende tidspunkt. Undervisningsministeren og sundhedsmyndighederne siger også, at de vil tage bestik af smitten og hele situationen, og at de vil komme med flere restriktioner, hvis der bliver brug for det", fortæller han.

Både lærere og forældre henvender sig i stigende grad til formanden.

"Jeg er enig med Claus Rasmussen her i, at det vil være bedre at være én lærer om én klasse i alle timer, og jeg mener, at det er forkert, når nogle skoler holder fast i valghold, der består af flere klasser, men her er parterne bare ikke enige. Jeg oplever, at modsætningerne er blevet større under epidemien. Vores interesse som repræsentant for lærerne er jo så også, at eleverne kan komme i skole, fordi det trives de bedst med. Og vi skal være glade for, at eleverne er glade for at gå i skole. Samtidig skal vi også sikre, at det er så trygt som muligt for lærerne".

Powered by Labrador CMS