Åbent brev til Børne- og undervisningsminister

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

Kære Pernille Rosenkrantz-Theil I morgen begynder skolen igen – to dage hjemme med online undervisning. Derefter møder eleverne ind på alle landets skoler igen. Hvad er det for en skoledag eleverne møder indtil midt i pandemien?

Der er taget forholdsregler om, at eleverne skal være i deres stamklasser, og at de skal lege klassevis i pauserne.  Alle forældre er opfordret til at lade deres børn selvteste med hjemmetestkit, som kan afhentes ved skolerne. Ligeledes er der en kraftig opfordring fra myndighederne om at lade børnene vaccineres.

Jeg er den slags lærer, som er pligtopfyldende og viser samfundssind. Vi har kun set den allernærmeste familie til jul, aflyst alle aftaler mellem jul og nytår og nytårsaften blev fejret kun med husstanden. Jeg er vaccineret tre gange og alle husstandens børn er vaccineret.

Nu skal jeg møde fysisk til møde på skolen mandag og undervisning fra på onsdag – i løbet af en almindelig uge vil jeg skulle være i kontakt med mindst seks forskellige klasser. Dertil kommer eleverne, som jeg møder under tilsyn og på gangene. Endvidere er der over 100 andre voksne på skolen, som jeg har forskellige berøringsflader med i løbet af en uge.

Dette er måske et vilkår midt i en pandemi, men det virker surrealistisk at sætte sit privatliv på standby samtidig med et arbejdsliv med så mange berøringsflader er uforandret…

Jeg mangler en tryghed i at gå på arbejde. Jeg mangler nogen, som passer på mig. Jeg mangler retningslinjer, som er til at tyde.

Vi vil alle gerne tilbage til en normal hverdag – hvem ved om den nogensinde kommer igen? Der bliver betalt en høj pris for elever og lærere i disse år – en pris af mistrivsel og utryghed.

Jeg håber, at der er medarbejdere i undervisningsministeriet, som har fingeren på pulsen ude i skolerne og har planer om, at hjælpe os igennem endnu en vinter/forår med en pandemi.

Vi må alle håbe på det bedste i den kommende tid. Jeg frygter dog den kommende tid. Det er uundgåeligt at store dele af lærerne vil blive smittet og skal hjem i isolation. Dette skaber mistrivsel og utryghed for eleverne at mangle deres lærer. Tanken om, at lærerværelserne kan blive næsten øde pga. smitte, er vel heller ikke helt utopiske…

Så kære Pernille – hvis du har brug for at tale med en lærer, så ringer du bare 29660351 – så kan vi mødes online. Jeg uddyber gerne dette brev.

Venligst Mette Mellerup

PS: Hvis du har noget du gerne vil skrive til ministeren, så skriv gerne en kommentar til indlægget. Hvem ved måske læser hun med ...