Dialog nødvendigt

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er ingen grænser for, hvordan IT kan bruges i undervisningen i folkeskolen. Derfor er det vigtigt at debattere, hvad lærerne vil bruge computerne til, mener Martin Rømer, leder af DLF's kontor i Bruxelles. Han er tilfreds med, at EU-Kommissionen nu satser på samarbejde mellem private IT-firmaer og offentlige myndigheder i Europa.

'Det er hamrende nødvendigt, at vi er i åben dialog med de store software-producenter', siger Martin Rømer som kommentar til det europæiske møde om e-learning om at give input til fremtidens privat-offentlige samarbejde om IT og uddannelse.

'Lærerne er en form for magtfaktor, fordi de udvælger undervisningsmateriale. Samtidig er software-firmaerne i indbyrdes konkurrence, og de er hver især interesserede i, at netop deres produkter bliver brugt i undervisningen. Derfor tror jeg, at vi kan få noget meget fornuftigt ud af en dialog', siger Martin Rømer. Han mener samtidig, det er nødvendigt at koordinere dialogen på europæisk plan.

'Intet land er i stand til alene at investere i udvikling af software'.

Perspektivet for e-learning er, at IT bliver en integreret del af undervisningen i blandt andet folkeskoler. DLF i Bruxelles har lagt vægt på, at der på europæisk plan bliver sat pilotprojekter i gang, så det bliver muligt hurtigt at stille skarpt på, hvordan IT kan bruges og integreres. EU-kommissæren for uddannelse, Viviane Reding, har erklæret sig klar til at samarbejde med lærerne om projekter, ligesom Kommissionen har taget lærernes krav om mere forskning på området til efterretning.

'Undervisningen ændrer karakter med den nye teknologi. Vi står ved indgangen til e-learning, og vi gør opmærksom på, at det er vigtigt at fundere over, hvordan undervisningens indhold vil ændre sig', siger Martin Rømer. Han peger på, at det er nødvendigt at forske i for eksempel de pædagogiske muligheder og begrænsninger samt individet over for gruppen.

I Irland har 20.000 lærere indtil videre deres egen hjemmeside, hvor de fortæller om alt fra læseplaner til skoleudflugter. Elever og forældre har mulighed for onlineat tjekke for eksempel busforbindelser eller menuen i skolens kantine. For Martin Rømer stiller projekter som det irske et fundamentalt spørgsmål:

'Man kan spørge hvad så? Hvem har ansvaret? Skal forældrene for eksempel kunne kommentere lærernes undervisningsplan? Der er ingen grænser for, hvad der er muligt'.

Konklusionerne fra mødet om e-learning bliver nu sendt videre til EU's 15 undervisningsministre, der mødes 28. maj i Bruxelles.

tea