Dus med et bredt evalueringssyn

Debatoplæg skal skabe konstruktivt modspil til økonomitænkning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danske Undervisningsorganisationers Samråd (Dus) har meldt sin ankomst i den arena, hvor der i disse år udkæmpes en kamp om, hvad kvalitetsudvikling i uddannelsessystemet egentlig er - og skal være.

Det skete på et pressemøde i sidste uge i Dansk Design Center tæt ved Rådhuspladsen i København, hvor Dus fremlagde debatoplægget 'Kvalitet i Uddannelsessystemet - et fælles ansvar'. Dus er en samarbejdsorganisation for 15 underviserfagforeninger

'Kvalitet i Uddannelsessystemet' er en lille, effektiv pjece på blot 18 sider, der er layoutet i en enkel, smagfuld stil, præcis som interiøret i Dansk Design Center - som om Dus dermed har villet signalere, at kvalitet ikke kun handler om, at elever og studerende skal være hurtige til den store tabel og de stærke verber, men at de også skal have sans for æstetik.

'Vi kan konstatere, at uddannelsesøkonomer verden over i betænkelig grad har formået at sætte økonomitænkning på dagsordenen i både den internationale og den danske uddannelsesdebat', sagde DLF-formand og formand for Dus, Anni Herfort.

Hensigten med debatoplægget er at 'skabe et konstruktivt modspil' til denne økonomitænkning, tilføjede hun og læste op fra pjecen:

'Kvalitet i uddannelsessystemet skal bygge på vores fælles værdier, men det målbare i uddannelsessystemet er ikke nødvendigvis det værdifulde. Vi skal blive bedre til at måle det, vi værdsætter'.

Opgør med DJØFisering

Formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og formand for Dus's uddannelsespolitiske arbejdsgruppe, Gorm Leschley, fremlagde pjecen og fremhævede, at evaluering som politisk styreform - i bedste fald - kan forhindre en 'DJØFisering' af uddannelsessystemet, forstået som en forsimplet økonomisk opstilling, hvor alle menneskelige aktiviteter brydes ned i målbare størrelser.

En seriøs evaluering skal være bredt anlagt og nuanceret beskrive de personlige, sociale og alment dannende værdier og kompetencer såvel som de faglige, påpegede Gorm Leschley.

Undervisningsminister Margrethe Vestager og direktør for Danmarks Evalueringsinstitut (Eva), Niels Thune, tilsluttede sig begge et bredt anlagt evalueringssyn, der bygger på selvevaluering, og som har kvalitetsudvikling som mål.

Ministeren anførte dog, at der på grund af decentraliseringen er brug for en vis statslig kontrol, og at evalueringer kan være et middel hertil.

Niels Thune sagde, at danske undervisere skal være glade for, at Eva har sin oprindelse i evaluering af højere uddannelser, for ellers ville evalueringerne have fået mere karakter af inspektion - som i England.

Dus, der også eksempelvis indbefatter BUPL og Dansk Magisterforening, blev dannet i 1994 og har hidtil mest taget sig af arbejdsmiljø.

'Kvalitet i uddannelsessystemet' er samarbejdsorganisationens første fælles uddannelsespolitiske udspil.

'Vi bekender os alle - et meget langt stykke af vejen - til et fælles værdigrundlag', sagde Anni Herfort.

'Vi mener for eksempel, at demokrati bør være et bærende element igennem hele uddannelsessystemet - og at alle bør have ret til uddannelse, uanset hvilken social og økonomisk baggrund de er rundet af'.