Rift om tale-høre-lærere

Kommuner tager nye metoder i brug for at skaffe tale-høre-lærere

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med en centerklasse for døve og tunghøre børn i kommunen må Ringsted sende mange lærere på Danmarks Pædagogiske Universitets, DPU's, speciallæreruddannelse i tale-høre-undervisning. Men der er så stor mangel på tale-høre-lærere, at de nyuddannede ofte bagefter rejser til bedre betalte job på Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i andre kommuner. For eksempel Greve, der i efteråret sendte brev hjem privat til samtlige sidsteårsstuderende på tale-høre-uddannelserne både på DPU og på Københavns Universitet. Arbejdsmarkedet for lærere er ved at udvikle sig til et sted, hvor der er rift om den velkvalificerede arbejdskraft.

'Jeg har fuld forståelse for, at man som lærer sælger sin arbejdskraft så dyrt som muligt', siger skoleleder ved Sdr. Parkskolen i Ringsted Flemming Baagø.

'Men vi bruger en frygtelig masse tid og penge på uddannelsen på DPU, hvorefter lærerne finder job andre steder. Og vi kan ikke selv tiltrække tale-høre-lærere andre steder fra. For eksempel har vi børnehaveklasseledere med speciallæreruddannelsen - hvis de søger over på et PPR-kontor, bliver de ansat på lærerlignende vilkår - det kan vi ikke give dem'.

10-12 kom til møde

Greve Kommunes PPR henvendte sig simpelthen til de to tale-høre-lærer-uddannelsesinstitutioner og udbad sig en adresseliste over de studerende - sådan én er helt lovlig at udlevere, for navn, adresse og igangværende uddannelse regnes ikke for personfølsomme oplysninger.

'Der kom cirka 10-12 personer, og efter mødet kunne interesserede skrive sig på en liste, hvis de ønskede fremtidige stillingsopslag tilsendt', fortæller PPR-chef i Greve, Knud Hald.

'Uddannelsen på DPU finansieres for en dels vedkommende af kommunerne. Greve og andre kommuner har fået uddannet tale-høre-pædagoger på den måde, og en del af dem har bagefter fået stillinger i andre kommuner. Det kan godt opfattes, som om kommunerne 'stjæler' tale-høre-pædagoger fra hinanden, men det er jo ikke muligt at ansætte tale-høre-pædagoger, uden at de netop kommer fra en anden kommune'.

Greve har inden for de seneste år selv afgivet to tale-høre-pædagoger, som er rejst til Høje-Taastrup.

'Konkurrencen er hård, og vi måtte sælge os selv som en god arbejdsplads', siger Knud Hald, der sammen med kommunens tale-høre-konsulent fortalte om rådgivningens arbejde og serverede en sandwich til mødedeltagerne.

Greve har også selv sendt lærere på tale-høre-uddannelsen, men i år kunne der ikke blive råd, og Knud Hald har heller ikke mulighed for at lokke med mere i løn.

I Ringsted siger Flemming Baagø:

'Man må jo prøve at profilere sig, dels ved hjælp af ny løn og gode arbejdsforhold, dels ved at være en arbejdplads med plads og rum til pædagogisk udvikling og et godt psykisk arbejdsmiljø, men det er klart, at det bider sig selv lidt i halen, hvis man ikke kan få den professionelle arbejdskraft'.

Sdr. Parkskolen arbejder i øjeblikket på at få etableret en mere specialiseret uddannelse internt på skolen, hvor lærere kan blive uddannet til at give døve og tunghøre børn artikulationsundervisning. Det vil være hurtigere, billigere, mere specifikt rettet mod skolens behov end en speciallæreruddannelse, og så vil den uddannelse ikke kunne bruges på et PPR-kontor.

'Nu er det tale-høre-lærerne, om få år er det de almindelige lærere, vi konkurrerer om. Jeg kunne godt tænke mig, at vi kunne diskutere nogle etiske spilleregler for måder, midler og metoder. Greve har været initiativrig, og det kan så få andre til at blive endnu mere initiativrige', siger Flemming Baagø, der for nylig har vinket farvel til en erfaren tale-høre-lærer, som rejste til - Greve.

Man må jo prøve at profilere sig, dels ved hjælp af ny løn og gode arbejdsforhold, dels ved at være en arbejdplads med plads og rum til pædagogisk udvikling og et godt psykisk arbejdsmiljø