Dengang

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved Margit Schaleck

For 50 år siden

Pinligt

Undervisningsminister Fl. Hvidberg fremhæver i udtalelser om skolebyggeriet, at det ikke er pengebevillingerne, men materialemangelen, der hindrer skolebyggeriet. Herom siger ministeren: Det er pinligt og smerteligt at sidde på den ene side af bordet og høre denne eller hin deputation redegøre for, hvor umoderne og uforsvarlige skoleforholdene er mange steder - og så i virkeligheden være afskåret fra at gøre noget effektivt. Vi ved, at 'modparten' har ret, at børneantallet er for stort til de nuværende skoler, at de sanitære og hygiejniske forhold ikke er, som de bør være, at undervisningen ikke kommer til sin ret under de hidtidige forhold. Den kvota af materialer, der var indrømmet til skolebyggeri i indeværende finansår, er allerede for længst brugt, og vi har måttet gøre et beklageligt indhug på kvotaen for 1951-52. Vi må indskrænke os til at svare, at vi ikke i øjeblikket tør love noget bestemt - så pinligt det end ofte er for os at skulle give dette svar.

Folkeskolen nummer 8

februar 1951

For 25 år siden

Småbørnskommissionen

I takt med industrialiseringen og sammenstuvningen i byerne og med den øgede trafik og det ændrede familiemønster er der sket tilbageskridt, når det gælder småbørns muligheder for at drage erfaringer, opleve og udvikle sig.

Samtidig har forskningen dokumenteret, at de første leveår er altafgørende for den senere ungdoms- og voksentilværelse. Her grundlægges fysiske, sociale, sproglige og begrebsmæssige forudsætninger og forskelligheder. En programmering af de fremtidige muligheder, som vanskeligt lader sig ændre på et senere tidspunkt. Det er baggrunden for, at vi nu har fået en småbørnskommission, der skal belyse opvækstvilkårene for børn under skolealderen. Den 'skal drøfte vilkårenes hensigtsmæssighed med hensyntagen til børnenes, familiernes og samfundets behov og således, at samfundets ressourcer udnyttes bedst muligt inden for de bestående rammer'.

Folkeskolen nummer 7

februar 1976