Mindre klasser - bedre læring

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mindre klassekvotienter giver bedre læring, sagde professor Peter Blatchford fra Londons universitet for nylig på et møde for engelske uddannelsesforskere, fortæller 'Gymnasieskolens Netnyheder'.

En undersøgelse viser, at læseindlæringen i indskolingen aftager, i takt med at klassekvotienten stiger fra 15 til 30. I matematik er der ingen målbare ændringer, når elevtallet er større end 25 i en klasse. Specielt elever med svage forudsætninger får et bedre udbytte af undervisningen, når klassekvotienten er lav.

Elever i klasser med lav klassekvotient har mere kontakt med læreren, der er et højere aktivitetsniveau, der svares og spørges mere i interaktion med læreren, og som følge deraf stiger læringen. I mindre klasser kan læreren reagere hurtigere og mere effektivt, når eleverne har problemer, og læreren har et bedre forhold til den enkelte elev.

Men der er ikke klare tegn på, at elevernes forhold indbyrdes forbedres, i takt med at klassekvotienten bliver mindre, sagde professor Peter Blatchford ifølge www.gymnasieskolen.dk