0   196

Vi stod jo midti det hele

6. klasse kom en tur til Skagen. En nyoprettet fiskerilejrskole gav mulighed for tværfaglig undervisning om et samfund og et erhverv, det ellers er vanskeligt at komme nær

Lærerne Ellen Margrethe Odgaard og Hans Jørgen Jensen fra Gimsing Skole i Struer ville prøve noget nyt i undervisningen med deres 6. klasse. Emnet var fiskere, fiskeri og fiskerierhvervet på land, og det skulle omfatte en høj grad af tværfaglig undervisning. Og helst meget mere.

Normalt har det været vanskeligt at komme tæt på fiskeribranchen, der ellers er ét af Danmarks største erhverv med 4.500 kuttere og en årlig eksport af fisk på omkring 15 milliarder kroner. Mange kystsamfund er stadig meget afhængige af fiskeriet, som også repræsenterer en århundredgammel kulturarv. Det store erhverv giver derfor mange muligheder for at arbejde med sammenhæng og konsekvens, som begge lærere lægger vægt på ved indlæringen.

Artiklen fortsætter under banneret

Chancen viste sig ved en nyoprettet fiskerilejrskole i Skagen, hvor byen og ungdomsskolen stiller forskellige muligheder til rådighed for lærerne i et samarbejde med fiskerne og byens virksomheder. Gimsing Skole, tre lærere og 25 elever fra 6. klasse drog af sted til Skagen efter først at have arbejdet med emnet over en længere periode på skolen i Struer.

'Vi oplevede en helt anderledes inspiration og pædagogik ved denne form for lejrskole, hvor både lærere og elever kom meget tæt på hverdagen i dansk fiskeri', fortæller Ellen Margrethe Odgaard efter tre dage i Skagen. 'Vi kunne besøge fiskeindustrier og se, hvordan fiskene blev forarbejdet, vi fik adgang til skipperskolen og værfterne samt vodbinderierne med mere. Vi kom nær den verden, vi ellers aldrig oplever: Hvordan fanges fisken, med hvilke redskaber, og hvor frisk er den, når den landes i havnen? Virksomhederne stiller medarbejdere til rådighed, der besvarer elevernes spørgsmål'.

Tværfaglig styrke

'Inden vi tog til Skagen, arbejdede 6.-klassen en hel uge med fisk. Eleverne undersøgte både fisk, fiskeriet og job i fiskeriet, transport af fisk og kendingsbogstaver på fiskefartøjer', fremhæver Ellen Margrethe Odgaard. 'Vi så på priser og kunne således også komme ind på matematik. På Internettet søgte eleverne information på Fiskeridirektoratets hjemmeside med diagrammer og tabeltyper. Vi kom derfor også ind på import og eksport af fisk'.

'Grundstoffet er til stede', fastslår Ellen Margrethe Odgaard, 'og der er arbejdet både individuelt og i grupper med særlig mange muligheder i det tværfaglige, som jo er med til at fremme selvstændigheden hos eleverne'.

'Skagen som bysamfund blev en ledetråd i undervisningen, fordi vi parallelt kunne følge en bys udvikling sammen med fiskeriets. Jeg er overbevist om, at eleverne med denne form for indlæring oplevede en stærk fornemmelse af byens og fiskeriets afhængighed af miljø - samt omgivelsernes indflydelse på fiskerierhvervet i det hele taget. Områder som arbejdsløshed, miljøkendskab, matematik, dansk som faglitteratur, historie, økologi og biologi blev meget centrale i en logisk sammenhæng, fordi de blev levende og mere forståelige. I høj grad med mange tværfaglige muligheder. Vi stod jo midt i det hele', siger Hans Jørgen Jensen.

Sandflugt, fyr og redningsvæsen kom også ind i billedet. Og fire piger, der hjemme på skolen havde arbejdet med grundtegning af Brøndums Hotel, hvor Skagensmalerne holdt til, fik nu mulighed for at se det selv - og de blev vist rundt af værten.

Det vanskeligste - set fra lærerside - var at kunne skelne mellem: Hvor meget skal eleverne have fra os, og hvad kan de selv.

Et erhvervsvalg

'Fiskerilejrskolen kan også medvirke til at give eleverne en bedre orientering om fiskeri som erhvervsvalg. Traditionelt er det jo landbrug, industri og servicefag, som dominerer, når det gælder erhvervsvalg.

Normalt har det været sådan, at det var eleverne fra fiskeribyer, der gik om bord i kutterne. Den tid er forbi. I dag kommer 75 procent af dem, der søger den ny fiskeriuddannelse, hvor man skal på skole, fra byer inde i landet', oplyser Hans Jørgen Jensen.

Konklusionen for de to Struer-lærere er, at 'eksperimentet' med undervisningen omkring fiskerilejrskolen lykkedes.

'Vi har som lærere fået yderligere inspiration om et erhverv, der ellers kan synes så fjernt - også for eleverne - fordi det begynder ude på havet. Nu fik vi knyttet forbindelsen mellem selve fiskeriet, forarbejdningen på land, import og eksport, økonomi, transport, fisk som fødevare og ernæring - og et muligt erhvervsvalg, fremhæver de.-Claus Jacobsen er freelancejournalist


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet