Lærer til lærer
4   15

Forberedelse eller fy-fy?

Vi har på skolen, hvor jeg arbejder, en pulje på 200 timer årligt til forberedelse, der ikke ligger på arbejdspladsen, men der er ikke udpræget enighed om, hvad der kan kaldes forberedelse. Hvad mener I?

Jeg er idrætslærer på 13. år, og det er jeg glad for. Pt. underviser jeg på 3., 7. og 9. årgang, men ønsket er, at jeg fremadrettet skal køre i et fast "rul" i udskolingen, 7. -  9.; dels fordi jeg har en del erfaring med idræt som eksamensfag, men også fordi jeg fortløbende er timelærer i alle udskolingsklasser (geografi), og derfor kender eleverne, og i øvrigt har en god kontakt med dem. Det lyder jo altsammen meget fint, men problemet er, at jeg har en anden opfattelse af, hvad den "den gode idrætslærer" er end min ledelse.  Jeg vil gerne gå forrest, være med og være i stand til at udføre de samme løb, spring, danse etc, som eleverne bliver beordret igennem. Jeg vil gerne have at eleverne på 2m+ kan modtages sikkert i springgymnatisk, og jeg vil under ingen omstændigheder være læreren, der står med korslagte arme og beordrer 1.- og 2.-vælger og kaster en bold ind til en "uforberedt" fodboldkamp, fordi det er det nemmeste. For fortsat at kunne være med på det niveau som 40-årig and counting, har jeg spurgt min ledelse om lov til at bruge en del  (2-3 timer ugentligt) af de 200 timers forberedelse uden for arbejdspladsen i et lokalt motionscenter, som jeg i øvrigt selv betaler kontingentet til. Det må jeg ikke! Det er for "egen vindings skyld" og ikke noget, de vil "betale". Nu er mit spørgsmål: Er det mig, der er helt væk fra vinduet, når jeg synes, at det er urimeligt??  Jeg er helt klar over, at det er en gråzone, men når jeg tænker på andre faggrupper, der uden at blive betvivlet kan få lov til at se TV som forberedelse, gå på museum, øve på diverse instrumenter, afprøve opskrifter, samle kastanjer i skoven og læse bøger; dels som forberedelse, men i den grad også for fornøjelse og egen vindings skyld, så tænker jeg, at det da giver mening, at jeg vedligeholder mit instrument, kroppen, for at kunne varetage min opgave, som aktiv idrætslærer i udskolingen. Hvad synes I? Er jeg helt galt på den? Konstruktiv og saglig refleksion er yderst velkommen. På forhånd tak!  

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.366 andre er allerede tilmeldt