Anmeldelse Pædagogik
0   58

Klinge skåret ind til benet

Relationer er svære, men alle kan blive bedre ved at øve sig - og alle bør øve sig. Og det er måske netop det, der er Louise Klinges ærinde i denne fine lille bog.

Relationskompetence

Fakta


Titel
Relationskompetence

Forfatter
Louise Klinge

Pris
125

Sider
72


Alle medlemmer af DLF kan hente bogen som e-bog og/eller lydbog eller købe den indbundne bog til specialpris på forlagets hjemmeside. Bogen kan også downloades via dlf.org - Min side. Hvis det giver problemer, kan man ringe til DLF på 33 69 63 00

Serie
Pædagogisk rækkevide

Forlag
Danmarks Lærerforening, Aarhus Universitetsforlag

Ingen handler relationskompetent altid, men alle gør det indimellem. Sådan skriver Louise Klinge i sin nye bog. Det er et skønt udsagn. På den ene side pragmatisk ydmygt, på den anden side fuldt af muligheder: Der kan arbejdes med sagen.

Artiklen fortsætter under banneret

Den nysgerrige læser bør starte læsningen på side 32. Her møder vi læreren Mette i færd med at undervise. Et didaktisk scenarie, hvor der fortælles om fem minutters danskundervisning under overskriften "Planlagt kaos". Det er et godt eksempel på praksis i skolen, på god undervisning.

Louise Klinge mestrer at skabe troværdige sammenhænge mellem læreres komplicerede “virkeligheder” og komplicerede teoretiske begreber som "selvbestemmelsesbehov", "afstemmere" og "omsorgsetiske handlinger", der alle sammen er vigtige begreber i Klinges teoretiske univers om relationskompetence. Klinge kan det der med at finde gode eksempler, og hun vover at gå fra det enkeltstående eksempel til de almene teoretiske begreber, så det skaber troværdighed.

Klinge vover at give eksempler, både når lærere gør det godt, og når de gør det skidt, for eksempel i kapitlet "Hvad relationskompetence ikke er". Her møder læseren Rezan, der er elev i 6.b, og hans lærer Susanne. Susanne vil frygtelig gerne lære Rezan at læse, og Rezan vil frygtelig gerne lære at læse. Det går bare ikke! Og det er relationskompetencen - mødet mellem lærer og elev, mødet mellem to mennesker - der er i centrum. Susanne tænker alene i Rezans faglige udfordringer med læsning. Rezan vil rigtig gerne være i læsegruppe med nogle andre klassekammerater end Tuna, som han i Susannes lærerfaglige optik er på niveau med. Relationen fejler. Klinge giver i sin analyse et godt bud på hvorfor med sine teoretiske begreber.

Når temaet er relationskompetence, kunne man tænke, at det alene handler om den enkelte lærers arbejde med egne elever i undervisningen – i klasserummet - men sådan er det ikke. Lærere optræder altid med baggrund i, hvordan skolen som organisation er indrettet. Derfor er det en vigtig pointe, at Klinge ikke bare skriver om vores “medfødte” relationskompetence, men også om den professionelle relationskompetence, der er “mere kompleks og mere krævende end den almenmenneskelige”, og at det er afgørende, “at skoledagen er indrettet, så lærere i overvejende grad kan mønstre det nærvær, der skal til, for at de rent faktisk kan have børnene på sinde nu og her i undervisningen”.

Skulle der skrives noget kritisk om denne lille fine bog, kunne det være, at der står for lidt om, hvordan lærere konkret kan hjælpe og inspirere hinanden, og at der mangler input om, hvilken rolle skolelederen kunne spille konkret, både når lærere gør det godt, og når de gør det knap så godt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ