Riisager: Læringsplatformene skal give mening for lærerne

Det er helt afgørende, at læringsplatformen giver mening for de fagprofessionelle i det pædagogiske arbejde, skriver undervisningsminister Merete Riisager i et svar til Dansk Folkepartis Jens Henrik Thulesen Dahl.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvad er ministerens holdning til, at en stor andel folkeskolelærere anser læringsplatformene for at være en 'tidsrøver'?", har Jens Henrik Thulesen Dahl spurgt på baggrund af fagbladet Folkeskolens artikel om læringsplatformenes tilblivelse fra august.

Læringsplatformene blev til et lukket forhandlingsrum med KL

"Det er noget, vi skal tage alvorligt", svarer ministeren. "Læringsplatformen er et nyttigt værktøj, som kan give en digital infrastruktur og eksempelvis gøre det lettere for lærerne at dele viden. Dog har den tætte kobling mellem Fælles Mål og læringsplatformene nogle steder ført til, at arbejdet med målsætning og dokumentation er blevet uhensigtsmæssigt styrende for lærernes undervisning", svarer hun og peger på, at de bindende færdigheds- og vidensmål nu er blevet gjort vejledende.

"Intentionen bag denne lovændring bør naturligvis også afspejle sig i den praktiske brug af læringsplatformene", svarer ministerenog henviser til, at arbejdsgruppen, der har arbejdet med implementeringen af den nye version af Fælles Mål kalder det helt afgørende, at læringsplatformen giver mening for de fagprofessionelle i det pædagogisk arbejde.

Større didaktisk frihed på vej

Undervisningsministeren fortæller, at ministeriet lige nu drøfter med KL, hvordan man mere konkret kan justere aftalen om en brugerportal for folkeskolen, så den afspejler den nye aftale om lempelserne i bindingerne i Fælles Mål.

"Jeg forventer, at justeringen vil tage afsæt i anbefalingerne fra arbejdsgruppen. Justeringen af brugerportalsaftalen vil blive rammesættende for leverandørernes videre arbejde med udvikling af læringsplatformene såvel som kommunernes fortsatte arbejde med platformene".

Rådgivningsgruppe: Læringsmål erstattes med didaktisk frihed 

Jens Henrik Thulesen Dahl har også kigget i Folkeskolen fra april i år om en undersøgelse, der viser, at målstyret undervisning er den faktor, der stresser lærerne mest.

Målstyret undervisning stresser lærerne

Undervisningsministeren påpeger, at undersøgelsen er fra 2016, altså før forligspartierne besluttede at lempe bindingerne i Fælles Mål. 

Skrivegrupper for hvert fag er netop nu i gang med at udarbejde nye vejledende læseplaner og undervisningsvejledninger med afsæt i Fælles Mål-rådgivningsgruppens pejlemærker, efter at færdigheds- og vidensmålene ikke længere er bindende for lærerne.

"Hele denne indsats skal gerne munde ud i, at lærerne oplever en større didaktisk frihed i deres hverdag", understreger Merete Riisager.

Læs mere

Riisagers svar om læringsplatforme

Riisagers svar om målstyring