Målstyret undervisning stresser lærerne

Undersøgelse udpeger den målstyrede undervisning til den største stressfaktor i forhold til skolereformen. Lærerne føler sig presset på deres værdier af de dikterede mål.

Publiceret

OM UNDERSØGELSEN

• Amalie Ahlehoff Hansen og Christian Martin Bächlers specialehedder »Nye arbejdsopgaver på skemaet - et mixed methods studie omfolkeskolereformens nye arbejdsopgaver og folkeskolelæreres stress«og er afleveret på scient.pol.-studiet i 2017. Som led i specialethar de to læst mange tidligere studier om læreres arbejdsmiljø ogfolkeskolereformen.

• Spørgeskemaet til lærere, som indgår i specialet, er udsendtvia folkeskolen.dk. Omkring 600 lærere afleverede brugbarebesvarelser. 11 lærere fra forskellige grupper er udvalgt tilkvalitative interview.

• Selskab for Surveyforskning har givet Amalie Ahlehoff Hansenog Christian Martin Bächler en pris for det bedste speciale,hvilket betyder, at deres metode i undersøgelsen er fremhævet somen god og stærk metode.

COPING-STRATEGIER HANDLER OM ATOVERLEVE

Måden, man forsøger at klare stressende elementer på, kaldescoping-strategier. I Amalie Ahlehoff Hansen og Christian MartinBächlers speciale skriver de, at nogle coping-strategier kan se ud,som om man er doven eller meget genstridig, men en coping-strategier simpelt hen en måde at overleve på, når noget presser én.

Man kan opleve lærere forsøge at forholde sig distancerende tilproblematikken, forsøge at flygte fra den eller acceptere egenrolle i den. Andre vil forsøge at finde løsninger enten analytiskeller aggressivt, prøve at fiksere på enkelte mål og havetunnelsyn. Nogle lærere vil vælge at plukke de lavest hængendefrugter, yde et minimum, så man lige overholder reglerne,protestere eller kun lige gøre, hvad man får besked på, skriver deto i specialet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ledelsen kan gøre en forskel, når det gælder stress­faktorer for lærere. Og en god lokalaftale kan gøre en forskel. Det er de gode budskaber i en undersøgelse om, hvordan folkeskolereformen har påvirket lærernes oplevelse af stress. Men undersøgelsen, som to scient.pol.er har skrevet speciale om, viser også helt entydigt, at indførelsen af målstyret undervisning er den faktor, som stresser lærerne mest.

»Vi har set isoleret på folkeskolereformen i vores undersøgelse. Vi havde begge indtryk af, at lærerne var pressede, og vi synes, at hele folkeskoleområdet er meget vigtigt for samfundet«, fortæller Amalie Ahlehoff Hansen og Christian Martin Bächler om baggrunden for undersøgelsen, som de gennemførte i 2016, da videns- og færdighedsmålene var obligatoriske.

»Det er tydeligt i besvarelserne af vores spørgeskema og også i de kvalitative interview. Målstyret undervisning opleves af flere lærere som en illegitim opgave. Som opgaver, der presser den enkeltes værdier. Det opleves som ekstra opgaver og som overvågning«, forklarer Christian Martin Bächler om undersøgelsen, hvor over 600 lærere har besvaret et spørgeskema, som er fulgt op med 11 uddybende interview.

 

Reformens krav om åben skole og øget samarbejde med pædagoger fylder derimod ikke negativt i besvarelserne. I undersøgelsen siger lærerne, at de har været vant til tværfagligt samarbejde i flere år, og at det har de gode erfaringer med.

I dag arbejder Amalie Ahlehoff Hansen som fuldmægtig i staten, mens Christian Martin Bächler arbejder som lærer på Herstedvester Skole i Albertslund. Han har hele tiden haft lyst til blive lærer og er i gang med en meritlæreruddannelse tre aftener om ugen, mens han har fuldt skema i matematik, idræt og natur/teknologi. De har tidligere skrevet bacheloropgave om stress.

Rammes på kerneopgaven

Undervejs i arbejdet er Amalie Ahlehoff Hansen og Christian Martin Bächler blevet overraskede over, hvor store forskelle der er i de vilkår, folkeskolelærerne arbejder under. Forskelle fra kommune til kommune. Forskelle i lokalaftaler og forskelle i ledelsens måde at håndtere organiseringen på. Men den målstyrede undervisning stresser lærerne på tværs af disse forhold.

Læreren skal for den enkelte elev vælge præciserede og forenklede mål, som skal tilknyttes undervisningen. Målstyringen blev indført for at øge læringsudbyttet for eleverne og understøtte lærerens evaluering af undervisningen, skriver de i specialet.

»Det er en opgave, der ikke opleves som kerneopgaven. Det er noget, man bliver bedt om at udføre, mens man egentlig mener, at det slet ikke er en opgave, der burde udføres«, siger Amalie Ahlehoff Hansen.

Lærerne er motiverede for kerneopgaven - at undervise eleverne - og de vil rigtig gerne udvikle deres undervisning, men så kommer der et krav udefra om nogle mål på en læringsplatform, og så bliver det meget firkantet, forklarer Amalie Ahlehoff Hansen og Christian Martin Bächler om lærernes oplevelser.

I undersøgelsen angiver flere lærere, at de ikke bryder sig om læringsplatformene, mens andre mener, at det fint understøtter deres arbejde, så det er ikke her, den store udfordring ligger. Det er oplevelsen af at blive overvåget, at skulle leve op til nogle udefrakommende mål, som man ikke mener er det vigtige arbejde i skolen.

Når en arbejdsopgave ikke giver mening, opleves det som en krænkelse af ens værdier, og det påvirker i høj grad lærernes arbejdsmiljø.

»Især lærere med en høj fagidentitet - dem, der er meget stolte af deres arbejde - bliver påvirket. De bliver mest stressede. Fordi de bliver ramt lige i kerneopgaven«, siger Christian Martin Bächler.

Trues på selvværdet

For alle opgaver er der en tilvænningsperiode. Det betyder, at de enkelte opgaver efterhånden stresser mindre, end de gjorde i begyndelsen.

Kortvarig stress, der hurtigt forsvinder igen, er ikke sundhedsskadeligt. Det er derimod den langvarige eller vedvarende stress. Hvis man som medarbejder møder store krav i arbejdet uden at have kontrol og autonomi nok til at leve op til disse krav, så virker det belastende og kan med tiden give stress.

I undersøgelsen har Amalie Ahlehoff Hansen og Christian Martin Bächler brugt en model - SOS-modellen, der står for stress som en trussel mod selvværdet. Ud fra denne teori vil en medarbejder blive mere stresset af at arbejde med en opgave, som vedkommende betragter som unødvendig, end af at arbejde med en opgave, som vedkommende føler lægger sig op ad kerneopgaven.

De skriver i deres speciale, at kontrol og autonomi i arbejdet er en højere del af arbejdstidsloven end af folkeskolereformen. Alligevel har de i specialet valgt at se bort fra arbejdstidsloven og fokusere på reformen, hvor det altså kun er den målstyrede undervisning, der stresser lærerne.

»Vores pointe er, at netop fordi kontrol og autonomi særligt forbindes med arbejdstidsloven, har vi brugt et andet stressperspektiv. Fordi vi ser mere isoleret på folkeskolereformens nye arbejdsopgaver, har vi valgt SOS-modellen og ikke de mere typiske stressmodeller, hvor man ser på flere arbejdsopgaver, mere arbejde og krav/kontrol«, forklarer de.

Illegitime arbejdsopgaver kan belaste selvværdet, sænke medarbejderens motivation, øge vreden på kort sigt, øge risikoen for at brænde ud på jobbet, sænke lysten til at blive i organisationen og endda skabe modproduktiv adfærd. Det viser flere tidligere studier. De to fremhæver også, at et tidligere studie viser, at ni ud af ti lærere mener, at målstyret undervisning fylder for meget.

Læs mere

Speciale: Nye arbejdsopgaver påskemaet