Anmeldelse

Læringsvanskeligheder i matematik

Særdeles brugbar bog om matematikvanskeligheder

Beskrivelse af arbejdet med at hjælpe elever i gymnasiet med læringsvanskeligheder i matematik kan også inspirere til arbejdet i folkeskolen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Igen en relevant og aktuel bog om læringsvanskeligheder i matematik. Ikke i folkeskolen, men i gymnasiet. Men den er også interessant for lærere i grundskolen.

Fakta:

Titel: Læringsvanskeligheder i matematik

Pris: 249

Sider: 160

Forlag: Frydenlund

Bogen er et resultat af videreuddannelsen til matematikvejleder i gymnasieskolerne, og foruden en introduktion til bogen og uddannelsen er der seks cases, hvor en række matematiklærere fortæller om, hvordan de har arbejdet med og hjulpet elever med matematikvanskeligheder.

De seks kapitler beskriver i større eller mindre omfang alle teori, diagnosticering, praksis og evaluering ved arbejdet med enkelte udvalgte elever. De lægger alle vægt på, hvordan man får udviklet elevernes kompetencer, og alene titlerne siger, at her kan en lærer i folkeskolen også hente værdifuld inspiration og forståelse til arbejdet med eleverne.

Brøker! Hvordan forstår man dem? Og hvem ville ikke gerne, at alle ens elever udvikler en god forståelse for brøker?

Eller modellering, matematisering og symbol- og formalismekompetence. I snart mange år har der også i folkeskolen skullet arbejdes med modelleringsbegrebet, men har det nu også indtaget den centrale rolle i den daglige undervisning, som det ofte skal i mange af de områder, man arbejder med? Det tager tid at få nye og overordnede begrebet ind under huden, og i dette kapitel er der værdifuld hjælp og tanker til undervisningen. Man skal bare lige huske på, at der selvfølgelig er forskel på elevflokken i folkeskolen og de forskellige gymnasieuddannelser.

Bogen er redigeret af Mogens Niss og Uffe Thomas Jankvist, der også har stået for uddannelsen, og det i sig selv borger for kvalitet. Som den foregående bog i serien, "Fra snublesten til byggesten", er den særdeles brugbar for lærere til at få ideer til udviklingen af undervisningen. Læs og diskuter et kapitel i matematikfaggruppen, når lejligheden en sjælden gang byder sig. Eller gør det nu, måske på et efteruddannelseskursus.