Anmeldelse

Motiverende læringsmiljøer i praksis

Et miljø, hvor det er okay at fejle

"Motiverende læringsmiljøer i praksis" er to film med en ny læringsforståelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det nye i det motivationsbegreb, der præsenteres i de to små film, er, at motivationen ikke er en forudsætning for, at de unge kan lære noget i skolen, men at det ses som et resultat af det, der foregår i skolen. Det slås fast, at der er sket et skred fra en læringskultur til en præstationskultur. Nu handler det om, at den enkelte elev skal få plads til at lære og plads til at turde fejle. I en af filmene er der en elev, der siger, at ”der skal fejl til, for at man kan lære noget nyt”.

Fakta:

Titel: Motiverende læringsmiljøer i praksis

Forlag: Filmkompagniet

Desuden handler det om at have flere motivationsorienteringer i spil på samme tid: vidensmotivation, præstationsmotivation, mestringsmotivation, relationsmotivation og involveringsmotivation. På den måde kommer man rundt om hele elevens personlighed, der skal i spil, for at der kan ske læring.

I filmene ser vi Center for Ungdomsforsknings projekt "Unges motivation for læring i udskolingen". Dette viser, at motiverende læringsmiljøer er noget, der kan skabes. Og at det kan ske på en lejr, hvor der massivt trænes på at opbygge trygge, sociale miljøer, hvor der kan opstilles mål for, hvad der skal læres.
Motivation er på den måde noget, der skabes i mødet mellem eleverne og den uddannelsessammen­hæng, de indgår i. Film et uddyber, hvorfor motivation er noget, der opstår kontekstuelt, og der vises klip fra en lejr med 9.-klasseelever fra Aarhus Kommune, der har brug for et fagligt boost for at kunne komme videre i uddannelsessystemet. Film to viser en 9. klasse på Marievangsskolen i Slagelse. Her er der fokus på fem motivationsorienteringer, der kan sættes i spil for at skabe et mere motiverende læringsmiljø. .

De to film formidler forskning og giver via eksempler fra praksis lærere indsigt i, hvordan man kan skabe mere motiverende læringsmiljøer, lyst og engagement hos elever.

Det er altid dejligt at se film med engagerede undervisere og glade elever, men det kan ikke undgås, at man også kommer til at tænke lidt på, hvorfor denne tid, lyst og rummelighed ikke kan lade sig gøre i en almindelig folkeskolehverdag. Måske fordi der skal inkluderes så meget, og fordi lærernes forberedelsestid ikke helt rækker i det daglige. Derfor må man trække ekstra resurser til i form af motiverende lejrskole for de elever, der er i fare for ikke at kunne bestå i dansk og matematik.

Powered by Labrador CMS