Anmeldelse

Førstehjælp til fysiske aktiviteter

Målrettet og præcist fokus på elevernes evner til indlæring og koncentrationsevne, som forøges gennem fysisk aktivitet. Let at bruge for lærere og pædagoger uden idrætsfaglig baggrund.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Bevægelse i skolen – Indskolingen” er et materiale, der målrettet og præcist henvender sig til indskolingen. Materialet har et klart fokus på arbejdet med at bruge bevægelse i undervisningen. Bogen er tydeligt rettet mod læreren og pædagogen, også dem, der ikke har en idrætsuddannelse. Materialet kan ses som en hjælpende hånd til at udvikle bevægelsesområdet i elevens undervisningshverdag i lyset af den nye skolereform, hvor målet er bevægelse og motion 45 minutter om dagen. Her gives en række bud på, hvordan dette kan udvikles og kvalificeres.

Fakta:

Titel: Bevægelse i skolen

Forfatter: Anette Bundgaard, Julie Nygaard Ulrik

Pris: 150

Sider: 31

Forlag: DigTea

”Bevægelse i skolen” tager udgangspunkt i tre hovedbegreber, der danner baggrund for bevægelsesaktiviteter. ”Hjertepauser”, der bryder den daglige undervisning. ”Træning”, som giver mulighed for at være forpustet over længere tid. Og ”kropslig læring”, der har klart fokus på, at eleven lærer med hele kroppen.

Materialet indeholder en lang række aktiviteter, der passer til de tre hovedområder. Aktiviteterne er tydeligt beskrevet i bogen, og som et ekstra element er der ved alle aktiviteter en QR-kode, som linker videre til et videoklip af den pågældende aktivitet. Disse elementer giver en tydelig og indsigtsfuld forståelse af aktiviteter, og det bliver nemt og overskueligt at bruge i praksis. Alle aktivitetsbeskrivelser har en boks med retningslinjer for, hvor aktiviteten kan foregå, struktur, materialer, funktionel fokus, aktivitetens gang og mulige variationer.

Bogen har et klart fokus på, at elevens indlæringsevne og koncentrationsevne forøges gennem daglige aktiviteter, og materialet er udformet således, at alle vil kunne anvende det i en skolesammenhæng.

Vil man arbejde i dybden med bevægelsesområdet, må man finde nye veje i den idrætslitteratur, der findes på området. Man kan godt i dette materiale savne vejledende litteraturliste, som kunne give en videre støtte i arbejdet med bevægelse.

Ikke desto mindre er der her tale om et godt og præcist materiale med fokus på aktiviteter, der giver læreren og pædagogen gode muligheder for at komme godt i gang med bevægelse og motion og dermed udvikle og stimulere elevernes skolehverdag gennem masser af bevægelse.