Anmeldelse Matematik indskoling
1   7

Stram lærerstyring med "SmartMat"

Supergod lærerdel til elevtræning. Den stramme styring bliver dog lidt for begrænsende indimellem.

Fakta


Titel
SmartMat


Kontakt forlaget angående pris

Forlag
Gyldendal

"SmartMat" er et nyt bud fra Gyldendal på, hvordan eleverne selv kan styre tempoet i deres matematikprogression. Opgaverne, som eleverne bliver stillet, justeres adaptivt som i de nationale test. Derved skulle opgaverne ramme tæt på elevens niveau frem for at være over eller under elevens formåen. Opgaverne, som eleverne bliver stillet, er fint varieret.

Artiklen fortsætter under banneret

Ud over adaptive opgaver er der en høj grad af lærerstyring i baggrunden. Det er læreren, der bestemmer, hvilke dele af materialet der er åbent for en bestemt elevgruppe.

Det er jo ikke, fordi denne type tjeneste ikke er set før. Khan Academy var først på banen, men desværre stadig ikke helt oversat til dansk. "MatematikFessor" og "emat" var tidlige spillere på det danske marked – og "SmartMat" minder da også til en vis grad om disse.

Lærerdelen er lettilgængelig og overskuelig. Man ser hurtigt, hvordan klassen klarer sig generelt – og kan se eksempler på de opgaver, eleverne får.
Eleverne kan i hvert område fordele sig på fem niveauer med forskellig farve. Det gør det nemt at se, hvem man måske lige skal omkring en ekstra gang, eller om der er nogle generelle tendenser, der skal tages hånd om.

Man låser op for de emner, man gerne vil arbejde med, hen ad vejen. Det betyder også, at hvert hold kun kan have et emne åbent ad gangen – så ikke noget med at øve på division, hvis det åbne emne er statistik. Det kan være en fordel, hvis man ønsker en stram klassestyring, men er måske ikke så anvendeligt til at lade eleverne selvstændigt træne deres personlige læringsmål.

Under de forskellige emner er der igen områder, man kan låse op for. Men de bygger oven på hinanden og ikke altid i lige logisk orden. Man kan således ikke åbne for ”Regne med forhold mellem to størrelser i forskellige kontekster ved at bruge strategier som fordobling/halvering og tegne to tallinjer”, uden at eleverne først skal arbejde med cirkeldiagrammer og typetal.
Igen kan det være meget godt, hvis man kan lide en styring, som nogle andre har valgt. Lidt som vi er vant til fra grundbøger - side fem før side seks.

Man skal være opmærksom på, at "SmartMat" i skrivende stund ikke er helt færdigt. Der findes for eksempel kun halvdelen af forløbene til 6. årgang, enkelte af opgaverne er på norsk, og nogle opgaver har ingen svarmuligheder.

Kunne jeg finde på at bruge det igen? Tjoo ... Lærerdelen er mere overskuelig end konkurrenternes, men elevdelen er for restriktiv og virker ikke helt gennembagt endnu.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.800 andre er allerede tilmeldt