Multimediedidaktik og -læring

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For nylig udkom en rapport med titlen 'Multimediedidaktik og -læring' fra et udviklingsprojekt i de nordiske lande, samlet under Nordisk Ministerråd. Rapporten er publiceret på Danmarks Lærerhøjskoles webside www.dlh.dk

Centralt i 'Multimediedidaktik og -læring' er observationer/analyse af skolebørns brug af multimedier samt de involverede læreres bearbejdning af tilknyttede undervisningsforløb. Spørgsmål, der belyses, er blandt andre: Hvem lærer af hvem? Varierer læringsmønstret i undervisningssituationen? Varierer de sociale relationer i sådanne læreprocesser?

Som titlen lyder, finder man mange gode eksempler på undervisningsforløb, hvor multimediet bliver brugt til fulde. Rapporten rummer værdifulde overvejelser og giver blod på tanden, når det drejer sig om at benytte multimedier i sin undervisning. Der findes eksempler fra både indskolingen, mellemtrinet og overbygningen.

Ser man bort fra elevpræstationer og retter blikket mod de deltagende læreres kvalifikationer/informationsteknologifærdigheder, er det tydeligt, at de fleste er dygtige brugere. Mange af de givne undervisningsforløb kræver god indsigt (eller lyst til indsigt) ud i multimediets mange facetter.

Omvendt dokumenterer projektet lærerens umiddelbare flair for at arbejde med multimediet. Netop denne evne er en af grundpillerne til multimediets succesfulde fremtog i de danske skoler. At formidle viden om tekst, billede, film og lyd kræver alsidige personer, der har en bred indsigt og kendskab til, hvordan man kombinerer multible medier. Multimediet er et værktøj, der giver læreren mulighed for at formidle sin faglige viden med en bred vifte af kreative ressourcer.