Pas på pædagogisk indavl

Skoler, der selv udbyder IT-kurser, går glip af udvikling?

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En dårlig ide, mener pædagogisk konsulent Per Arne Rasmussen, Danmarks Lærerhøjskole, om at lade lærere være Skole-IT-vejledere på deres egen skole.

Han er Danmarks Lærerhøjskoles Skole-IT-ansvarlige, og de vejledere, han har i sit korps, bliver aldrig sendt ud på deres egne skoler.

'Det giver for mange problemer. Hvis for eksempel kursisterne ikke afleverer deres opgaver til den aftalte tidsfrist, kan forholdet til vejlederen ændres, og kursisterne kan have vanskeligt ved at se ham i øjnene, når de mødes på lærerværelset'.

Men problemet er ikke kun kollegialt. Der er også en fare for pædagogisk indavl.

'Det er godt, at der kommer en vejleder udefra, som kan stille nogle af de spørgsmål, som lærerne på skolen ikke stiller, fordi de ikke ved, at man kan gøre tingene anderledes. Det opdager man kun, hvis man lader nogle fremmede øjne se på skolens IT-organisation og -undervisning', siger Per Arne Rasmussen.

'Når kursisterne mødes fra forskellige skoler på kurser, bliver de mere opmærksomme på, at tingene kan gøres på mange forskellige måder, og det er vigtigt'.id