Lærer til lærer

"Vi skal gøre hinanden gode"

Kompetenceløft

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Vi skal gøre hinanden gode”

… var overskriften på et tema, vi har arbejdet med på vores kompetenceløft i idræt (Ollerup, november 2015).

Fra det mere overordnede tema ”samarbejde” til det mere specifikke tema ”vi skal gøre hinanden gode”, oplever vi, at undervisningen optimeres for den enkelte elev ved at konkretisere ordet "samarbejde".Vi erfarer, at den lille ændring:

  • Sætter fokus på gruppens samtlige medlemmer (rollefordeling)
  • Giver alle elever vigtige pladser (optimerer den enkeltes selvværd)
  • Hindrer alle elever i at være passive eller overflødige
  • Styrker det fælles ansvar i gruppen uanset individuelt niveau

Hvad kan lette vejen fra idé til praksis?

  • Temaerne oversættes til "børnehøjde"
  • Udbredelse på skolerne, så skolen får en rød tråd og fælles tankegang
  • Idébank med temaer, der konkretiserer formålet for elevgruppen
  • Forståelse for, at evaluering og feed back ikke nødvendigvis er af digital karakter (tegn på læring)