Lærer til lærer

Lad far købe gaverne til mor!

Nyt fag - ny tænkning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med det nye fag Håndværk og design er det vigtigt at komme ud over den traditionelle tænkning, hvor enhver opstartet proces, er personlig og gerne munder ud i et produkt, eleven kan tage med hjem. Det nye fag åbner med dit fokus på innovation, entreprenørskab og design op for, at eleverne samarbejder i hele processen.

På kurset i Håndværk og design udbudt af DLF, fik vi mulighed for at arbejde på forskellige måder. Entreprenørskabet kom til udtryk i et lille forløb, som gik ud på at elever i 6. Klasse skulle lave knager til en 0. Kl. Med inspiration i 0.'s tur til Odense Zoo. Her var fokus "glæde og gavn" for andre.

Samtidig var materialet begrænset til et stykke krydsfiner på 8x20 cm. Dermed satte de grundlæggende benspænd gang i en udvidet idegenerering og eksperimentering.

Ofte vil "benspænd" være forbundet med noget negativt, som hæmmer og begrænser, hvorimod det her bliver udviklende. I tillæg hertil vil det klart være givende at veksle mellem det individuelle og gruppearbejde.

Med begrænsede muligheder i materialer og/eller rammer, fremmes i høj grad kreativitet og hele den designmæssige proces.