Lærer til lærer
0   296

Er taskebogen i virkeligheden død?

Digitale læremidler eller fysiske lærebøger?

I dagens diskussion om læremidler kommer vores gruppe, som sidder med ‘Ach So’ - bogen til 7. kl. til at snakke om dét, at det er en fysisk, vi sidder og skal vurdere. En i gruppen fortæller, at de på deres skole slet ikke må indkøbe lærebøger mere. En fortæller, at al deres undervisning er baseret på digitale platforme mm., da alle elever i deres kommune er blevet udstyret med en enhed…. Det får jo en til at tænke…

Jeg er bibliotekar vi har ofte spørgsmålet oppe at vende hos os, om hvorvidt vi skal købe bøger, engangshæfter eller kun forholde os til digitale platforme. Vores mellemtrin får næste år en Chromebook pr. elev, så al behandling af skriftligt - og lager af opgaver kommer til at ligge på Google dox. i fremtiden, hvor der kan editeres fra og IntoWords skal være elevernes værktøj til ordforslag og oplæsning på dansk, engelsk og tysk.

Derfor: fokuspunktet her på kompetencekurset - når det gælder lærermaterialer burde måske ikke være fysiske bøger, da det jo efterhånden kun er os gamle lærere, der synes, at der er en specielt kinæstetisk oplevelse i at sidde med en bog.

Engangsmaterialer kan med fordel afløses af diverse platforme, hvor eleverne løser opgaver og får dem rettet med det samme.

Artiklen fortsætter under banneret

Mange Taskebøger findes allerede på nettet som I-bøger - men lur mig, hvor længe det varer.

Min kæphest har gennem flere år været, at der burde eksistere en platform, hvor alle tilgængelige læremidler lå (og i min forestilling eksisterer forlag ikke i den form, de gør nu) Når man som lærer så slog et læringsmål op, fik vedkommende en vifte af forslag fra diverse forfattere. Læreren udvælger så et forløb, der passer til den målgruppe, hun har. Når eleverne så downloader opgaven med deres UNI-login, bliver forfatteren automatisk aflønnet pr. historik.

På den måde ville skolerne ikke ligge inde med taskebøger, hvor der bliver brugt 2 afsnit, fordi det var netop det område, forfatteren brændte for og resten var noget bras, som aldrig så dagens lys. Og når noget forandrer sig i verden, kunne forfatteren hurtigt aktualisere sit stof...

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
884 andre er allerede tilmeldt