Debat

Få så de arme op over hovedet, lærer!

Danske lærere laver et verdensklassearbejde hver eneste dag. Det fremgår med al tydelighed af størstedelen af nyere forskning i læring. Det er der bare ingen, der har lagt mærke til. Heller ikke lærerne selv!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære lærer!

Jeg beklager, hvis du lige spildte morgenkaffen lige ned i computeren. Jeg ved, at det kan være voldsomt forstyrrende at få sådan en besked midt i det hele. Du havde måske vænnet dig til den evige skolekritik, der hældes ud over dig og de andre lærere i Danmark. Måske nævner du slet ikke længere, at du er lærer, når du inviteres til middage. Måske bliver du slet ikke inviteret ud til middagsselskaber længere? Men så lad mig sige det helt klart: Danske lærere laver et målbart fremragende arbejde hver dag.

Alle kender PISA men..

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Når Rasmus Schiellerup og jeg turnerer med foredraget og debatten ”Verdens bedste danske skole,” får vi begge lyst til at skrige i frustration og vrede over, at så få kender den videnskab, der viser, hvor dygtige vores lærere er. Når vi holder foredrag for lærere, forældre, lærerstuderende, elever og andre borgere, spørger vi deltagerne om, hvor mange der kender de internationale undersøgelser om læring i Danmark. Alle kender PISA. Alle! Det er surt, for det er den eneste halvsløje undersøgelse af Danmarks skoler, der findes. Kun 2-3 % af deltagerne kender ICCS, PIRLS og TIMSS, der alle viser, hvor dygtige lærerne er. Kan du forstå vores indignation? For det vil sige, at alle går med på ideen om, at vores skolevæsen er middelmådigt. Eller måske endda endnu dårligere. Det er det rene vanvid. Det er helt og aldeles udokumenteret hjernevask af Danmarks borgere.

Anerkendelse er vejen

I dit daglige arbejde som lærer er jeg sikker på, at du arbejder anerkendende med børnene. Du viser dem, hvad de er gode til, fremhæver deres styrker og hjælper dem med deres svagheder. Du har for længst indset, at den sorte skole var noget møg. Tak for det! Moderne hjerneforskning og psykologi har med spydspidser som Kjeld Fredens og Daniel Goleman gang på gang påvist, at anerkendelse er den helt rigtige metode. Det stimulerer læringen, det styrker de neurale netværk og det påvirker positivt på alle tænkelige måder. Desvære kan du ikke forvente, at det er blevet forstået udenfor skolens rammer. Her gælder andre, barske spilleregler. Her handler det om positionering. Om at være den stærke mand eller kvinde, der nok skal give lærerne tørt på, så de passer deres arbejde. Det er et spil, som er kynisk og minder forbavsende meget om den sorte skoles tankegang; Kend din plads, og hold din bøtte.

Alligevel håber jeg, at du ikke giver op. Du må fylde dig med mod og styrke. Derfor får du her veldokumenteret anerkendelse af dig daglige arbejde. Det er videnskab! Værs'go'!

Danske børn læser godt

Den anerkendte, internationale undersøgelse PIRLS måler børns læsekompetence. Det er på fjerdeklassesniveau. Og mere end danske 5000 børn deltog sidst. 325.000 børn på verdensplan. Danmark blev nummer 5. Vi er altså i top 5. Fremragende!

Danske børn regner godt

En anden undersøgelse hedder TIMSS. Her sammenligner man elevpræstationer i fagene matematik og naturfag/teknik internationalt – igen på fjerdeklassesniveau. Her er der også godt nyt. Vi ligger i top 10. I den periode, hvor Danmark har deltaget, er vores fjerdeklassers niveau i matematik og naturfag forbedret med det, der svarer til et helt klassetrin. Der er tale om en klar forbedring i international sammenhæng, kan TIMSS-rapporten berette. 

Danske børn er velforberedte på fremtiden

ICCS er en forkortelse for International Civic and Citizenship Education Study. Man undersøger, hvordan skolesystemer, skoler og lærere i 38 forskellige lande forbereder eleverne på deres fremtidige liv som samfundsborgere i en globaliseret verden. ICCS er baseret på svar fra mere end 140.000 skoleelever i 14-årsalderen (8. klasse) fra mere end 5.300 skoler. ICCS har indhentet oplysninger fra cirka 62.000 lærere og 5.000 skoleledere.

I den seneste ICCS undersøgelse ligger Danmark nummer 1 sammen med Finland. Nummer 1! Find sammendraget og læs den livgivende forklaring på alt det, der fungerer i vores skoler.

Tro mig!

Jeg ved at det kan svært at tro på. Så tjek endelig kilderne på verdensbedstedanskeskole.dk eller på Århus Universitets hjemmeside. Det var alt for nu. Der er masser af andre undersøgelser. Læs dem og ret ryggen, for vi har brug for dig! Tak for din indsats for Danmark og vores børn. Bliv ved med at tro på det gode i børnene. Så kan det være at borgerne i Danmark får øjnene op for al det fremragende arbejde, der sker hver dag i vores skoler. Det er ren verdensklasse!

Casper Rongsted, Valby, den 9.marts 2015

www.verdensbedstedanskeskole.dk

Powered by Labrador CMS