Anmeldelse Pædagogik
0   529

Få popkornene til at springe

Hvordan tager man hensyn til højtbegavede elever i folkeskolen? Det giver denne dvd tre forskellige bud på.

Få popkornene til at springe

Fakta


Titel
Få popkornene til at springe

ISBN
9788799346813


Gratis

Forlag
Filmkompagniet

"Få popkornene til at springe" er en dvd med tre film, der kommer med bud på, hvad god undervisning er for de dygtigste elever i folkeskolen.

Artiklen fortsætter under banneret

Den første film ”For dygtig til folkeskolen” er en kort præsentation af Da Vinci-linjen i Esbjerg, det er et tilbud til de børn, der mangler faglige udfordringer i folkeskolen. Elever på skolen fortæller om deres oplevelse af at gå på linjen. Filmen havde været mere berettiget, hvis metoder eller forløb blev diskuteret, som det sker i ”Få popkornene til at springe”, som er en interessant film om talentudvikling på to skoler i Hørsholm Kommune. Udgangspunktet er, at de højtbegavede børn skal have styrket deres selvværd og have lyst til at deltage i undervisningen. Lærerne underviser efter Blooms taksonomi, på den måde sikrer de en udfordring til alle elever, hvor der i undervisningen indgår spørgsmål, der appellerer til et højt refleksionsniveau. Man ser metoden i brug i en dansktime i en 1. klasse, læreren giver plads til, at alle børnene kan være med på forskellige niveauer. Det er en succes hos eleverne, og lærerne er glade og tilfredse med at bruge metoden.

I Hørsholm arbejder de også med holddeling efter niveau i nogle fag. På den måde giver skolen eleverne faglige belønninger ved at danne hold, hvor der er plads til at spurte uden at vente på andre. Lærerne har oplevet, at højtbegavede elever har sværere ved at skabe sociale relationer, og på disse hold møder de andre børn, der har samme vanskeligheder.

Fra Buskelundskolen i Silkeborg kommer filmen ”Udfordring til alle”. Eleverne på denne skole bliver inddraget i beslutningsprocesserne, når de skal vælge forløb efter metode eller deltagelse. Her kan alle elever vælge et avanceret forløb, hvis de vælger at arbejde målrettet. Hold dannes på tværs af klasser og årgange, og eleverne er med til at sætte deres egne mål, og det gør, at de også er med til at følge dem. På skolen har de med succes skabt en kultur, hvor det er okay at være dygtig.

For at give lærere friheden til at arbejde med denne metode sørger skolen for at lægge dansk- og matematiktimerne på en årgang sådan, at det er oplagt at arbejde med holddannelse. En opfordring, der hermed er givet videre.

Det er lidt utraditionelt at arbejde for bedre muligheder for de højtbegavede elever i folkeskolen. Jeg har savnet inspiration til denne udfordring, og som tilskuer får jeg med denne dvd ideer. Det er en god måde at vidensdele på.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ