Job&karriere
1   470

Prioriter dig ud af stress

Planlæg og prioriter, hvis du vil undgå at blive alt for stresset i løbet af skoleåret.

Der kan være mange årsager til, at nye lærere får et praksischok, og at erfarne går ned med stress. Men i begge tilfælde kan det virke forebyggende at give sig tid til at planlægge og prioritere mellem de mange opgaver, som underviserjobbet byder på.

»Det er min egen erfaring, og det er også det, jeg fortæller, når jeg holder kurser i planlægning«, siger Mariann Bach Nielsen.

Artiklen fortsætter under banneret

Hun er uddannet lærer og har arbejdet som lærer. I dag har hun firmaet 2vejs kommunikation, der blandt andet arrangerer kurser i personlig planlægning.

»Hvis ikke man giver sig tid til at planlægge og prioritere, ender det nemt med, at energien bliver brugt på de forkerte ting, og at hovedet fyldes med tanker om, hvad der mangler at blive gjort. Det er tegn på begyndende stress«, siger den tidligere lærer.

Prioriter opgaverne

Du kan få styr på opgaverne ved at prioritere dem i fire grupper:

A-opgaver er vigtige og haster. Det gælder om ikke at blive forstyrret af andre ting og få løst opgaverne på det rigtige tidspunkt, hvilket kan være her og nu. Det er selvfølgelig undervisningen, men det kan også være forberedelse af næste dags lektioner, et teammøde eller en forældresamtale senere på dagen.

B-opgaver er vigtige, men haster ikke. Det er mere langsigtede opgaver, der ikke har en stram deadline. Det kan være at planlægge et undervisningsforløb eller lægge en strategi for lærer-elev-samarbejdet i en klasse. Det er den type opgaver, det kniber for mange at få sat tilstrækkelig tid af til.

C-opgaver er mindre vigtige opgaver, der ikke haster, altså rene rutineopgaver, som nærmest er en oase mellem de andre, og som kan løses, når der er tid. Det kan være opdatering af en klasseliste eller at læse mindre vigtige arbejdsmails.

D-opgaver er ikke vigtige opgaver, der sluger tid. Det kan være at tjekke Facebook, sende en sms-joke til kollegerne eller måske et dårligt forberedt møde, hvor tiden reelt bliver spildt.

»Sørg for at få det rette miks, så det hele ikke drukner i hasteopgaver. Og læg en plan, hvor der er passende med tid til de enkelte opgaver i løbet af arbejdsdagen. Der skal også prioriteres, og mange af D-opgaverne skal måske helt droppes«, siger Mariann Bach Nielsen.

Overblik med farvekoder

Hun har været med til at udvikle en såkaldt PrioPlade (se link til højre), der ved hjælp af farvekoder gør det nemmere at få overblik over opgaver.

Farverne kan bruges i kalenderen, uanset om den er analog eller digital, hvor de giver overblik, og sikrer, at de mange bolde i luften bliver spillet på den rigtige måde.

"En god metode er at prioritere bagfra", siger Mariann Bach Nielsen. "Fjern de tidsrøvende D-opgaver og kig C-opgaverne kritisk igennem, så de ikke fylder for meget.  Og nok så vigtigt: Prioriter, så der er tid til
B-opgaverne, selvom de ikke haster meget. Det gør det meget nemmere at koncentrere sig, når de dagsaktuelle og højtprioriterede opgaver skal løses".

Mariann Bach Nielsen er medforfatter til bogen "Planlæg bedre - få mere tid", der går dybere ind i, hvad god planlægning vil sige. I den er der en elektronisk og en pdf-udgave af PrioPladen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ