Debat

Brugerlicenser til edb-programmer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolekonsulent Johan Jacobsen, Ballerup, kritiserer i Folkeskolen nummer 7, at BFU-skolelicensen (Brancheforeningen for Undervisningsmidler) på edb-programmer er lavet om til en fembrugerlicens, og han har ret! Fembrugerlicensen er en forringelse af vilkårene i forhold til den tidligere 'BFU-skolelicens', og den er ikke til at administrere for skolerne. Helt rigtigt, Johan!

SkoleMedi@ er medlem af BFU, men vores politik på dette område er baseret på principperne fra den gamle 'BFU-skolelicens'.

Den nye fembrugerlicens er et tydeligt signal til skolerne om, at prisniveauet på edb-programmer til undervisningsbrug er for lavt i forhold til udviklingsomkostningerne. Branchen skal simpelthen have et større dækningsbidrag på denne type undervisningsmaterialer. Jeg har arbejdet i branchen i næsten 15 år og kender en del til udviklingsomkostningerne. Under de drøftelser, vi havde i BFU om licensordningerne, var det økonomiske aspekt naturligvis fremtrædende. Jeg har de sidste par år argumenteret for en prisstigning - måske 30-50 procent - og en fastholdelse af licensvilkårene, men dette synspunkt var i mindretal i BFU. Jeg nævner det her, ikke fordi jeg ønsker at udstille en uenighed, men for at erklære min støtte til Johan Jacobsens synspunkter.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der er mange grunde til, at det generelle prisniveau har været for lavt i en årrække. Offentlige direkte og indirekte tilskud samt sponsorering af undervisningsmaterialer er blot to af årsagerne - ingen af disse to faktorer ser ud til at blive mindre i årene fremover.

Hos SkoleMedi@ satser vi på en licensordning for digitale produkter, som vi kalder 'SkoleAbonnement', og som giver en skole - hele skolen - alle brugsrettigheder til det pågældende materiale, hvad enten det er et edb-program (for eksempel 'LogBog'), et Internet-baseret materiale (for eksempel 'VerdenRundt') eller et cd-rom-baseret materiale (for eksempel 'På opdagelse.'). Der er ingen begrænsninger på antallet af samtidige brugere. Prisen på 'LogBog'en er desuden differentieret i forhold til skolens størrelse: Et grundbeløb plus en variabel pris i forhold til antal lærerstillinger på skolen - måske er dét vejen frem?

Men skolerne bliver nødt til at acceptere højere priser, end vi har set indtil nu, ellers bliver der ikke penge i branchen til at fortsætte den spændende udvikling på det digitale område. Én af de stigende udgiftsposter er betaling til tekstforfattere, fotografer og illustratorer, der alle kræver højere honorarer for deres ydelser, fordi deres delprodukter bliver brugt som en del af et digitalt materiale og ikke 'blot' til en bog. Den primære årsag er, at brugerne, lærerne og eleverne, får mange flere muligheder med digitale materialer end med bøger, og det tager indholdsleverandørerne sig naturligvis betalt for.

Derfor: Skolerne har brug for licensordninger, der kan administreres i hverdagen, branchen har brug for en større fortjeneste - så kan vi alle komme videre!

Christian Wang

direktør, SkoleMedi@

for Det Radikale Venstre