Tværfaglighed i skolegården

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

4. klasse på Vestervangskolen i Glostrup er for tiden ved at lave en model af, hvordan de synes, skolens nye skolegård skal se ud. Modellen, som har målestoksforholdet 1:50, har de 21 elever bygget på Dansk Sløjdlærerskole i København. Men inden de er nået så langt, har de haft travlt med at besøge andre skolegårde og legepladser for at få inspiration. Her blev der fotograferet, opmålt og tegnet skitser, og der blev taget jordbundsprøver af den gamle skolegård for at finde ud af, hvilke buske og træer der kan gro i den nye. Efter at børnene havde tegnet, hvordan de hver især drømte om, at skolegården skulle se ud, blev der tegnet arbejdstegninger med areal- og rumfangsberegninger, som skulle bruges til at bygge modellen efter. 4. klasses ønske-skolegård har blandt andet en boldlegeplads med bordtennisbord, en svævebane, bowlingbane, en labyrint, en naturlegeplads og en klatrevæg. Modellen vises frem på skolen i marts og vil blive brugt som inspiration, når skolegården skal renoveres. Man kan læse mere om projektet samt se billeder af forløbet på Internettet: www.sloejd-kbh.dk.