Kul - en kilde til energi

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For to år siden lagde landets fysiklærere og biologilærere hovederne i blød for at nå frem til, hvordan eleverne bedst kunne forberedes på den kommende fælles afgangsprøve. Forgæves, skulle det vise sig. Her var et af de første eksempler på de seneste års "hastværk er lastværk"-tiltag på prøveområdet, idet konceptet alligevel - et godt stykke inde i skoleåret - blev droppet.

Ikke desto mindre synes "Triple"-udgivelsen i sin komplette form at bygge videre på den i øvrigt glimrende idé. Her udvides den endda til faget geografi i et samarbejde, der fra forlagets side kaldes tværfagligt, men som snarere må betegnes fællesfagligt.

I det aktuelle materiale er der i hvert fald lagt op til, at fysik/kemi har sin klare identitet i den tematiske tilgang til emnet. Tydeligst i kapitlerne "Energi skal der til" og "Kulstof", hvor vi i teori og elevforsøg genfinder en del traditionel fysik/kemi. For nogle måske i overkanten; der skal i hvert fald tænkes anderledes i forhold til pensum og prøver, hvis arbejdet med "kul" ikke blot skal være en uforpligtende skøjten hen over de faglige godbidder. Man får her ikke den lovede hjælp til at sætte indholdet i relation til Fælles Mål (16). Måske godt det samme; et materiale svarende til dén publikation ville nok ikke høste anmelderroser.

Til gengæld må vi af med dem her: Solid faglighed, indbydende layout. Hvis linjen fortsættes, må det være muligt at give alle implicerede fag et løft, når systemet engang er fuldt udbygget.