Anmeldelse

Folkeskolens udeanlæg

Otte eksempler

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et formaliseret udeliv i og mellem timerne hører ikke til hverdagens begivenheder på alle skoler. Dette hæfte med otte konkrete eksempler på skoleanlæg lægger aktivt og gennemtænkt op til et inspirerende udbud af lege-, lærings- og opholdsmuligheder i det fri.

De vidt forskellige eksempler på udearealer omkring bygningerne stammer fra henholdsvis Falster, Østsjælland og Jylland og belyses gennem tekst og mange ledsagende illustrationer.

I et tematisk afsnit beskrives generelle træk ved emner som arealdisponering, indgangspartier, terrænudnyttelse og beplantninger i skoleanlægget, lege- og læringsmiljøer samt udviklingsprocesser. Her inddrages erfaringer både fra de otte beskrevne skoler og fra andre af undersøgelsens knap 300 besøgte skoler.

Ved hver enkelt skole angives kontaktoplysninger, og tilsammen giver det et fremragende idekatalog for både skoler og kommuner, der har resurser og ønsker om at gøre meget mere ved udearealernes oplagte muligheder som en vigtig og integreret del af skolens fysiske miljø og den daglige undervisning. Ikke kun i frikvartererne, men også i den praktiske del af de fleste fag er der behov for at kunne komme ud i funktionelle rammer - og vel at mærke i løbet af kort tid.

UD af klassen.