Anmeldelse Psykisk arbejdsmiljø
0   214

Folkeskolens udeanlæg

Otte eksempler

Fakta



<p>Forfatter: Karen Attwell og Benny Schytte</p><br /><p>ISBN: 87-563-1285-7</p><br /><p>300 kroner, 104 sider</p><br /><p>Forlag: Statens Byggeforskningsinstitut</p>

Et formaliseret udeliv i og mellem timerne hører ikke til hverdagens begivenheder på alle skoler. Dette hæfte med otte konkrete eksempler på skoleanlæg lægger aktivt og gennemtænkt op til et inspirerende udbud af lege-, lærings- og opholdsmuligheder i det fri.

Artiklen fortsætter under banneret

De vidt forskellige eksempler på udearealer omkring bygningerne stammer fra henholdsvis Falster, Østsjælland og Jylland og belyses gennem tekst og mange ledsagende illustrationer.

I et tematisk afsnit beskrives generelle træk ved emner som arealdisponering, indgangspartier, terrænudnyttelse og beplantninger i skoleanlægget, lege- og læringsmiljøer samt udviklingsprocesser. Her inddrages erfaringer både fra de otte beskrevne skoler og fra andre af undersøgelsens knap 300 besøgte skoler.

Ved hver enkelt skole angives kontaktoplysninger, og tilsammen giver det et fremragende idekatalog for både skoler og kommuner, der har resurser og ønsker om at gøre meget mere ved udearealernes oplagte muligheder som en vigtig og integreret del af skolens fysiske miljø og den daglige undervisning. Ikke kun i frikvartererne, men også i den praktiske del af de fleste fag er der behov for at kunne komme ud i funktionelle rammer - og vel at mærke i løbet af kort tid.

UD af klassen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ