Anmeldelse

Hemmelige venner

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hemmelige venner" er en hverdagshistorie om nogle af de daglige gnidninger, der udvikler sig mellem børnene i en 1. klasse, og henvendt til klassen et bud på en ting, man kan gøre for at afhjælpe disse problemer. Bogen er inspirerende og emnet altid aktuelt. Tegningerne af personerne er enkle og beskrivende.

En dreng maser sig ind i køen. Han kommer til at skubbe til en anden, så han taber brillerne, og det udvikler sig til en slåskamp. I kantinen sidder tre piger ved et bord. De to hvisker til hinanden. Den tredje må ikke høre det, og hun bliver ked af det.

Lærerinden får travlt med at hjælpe børnene videre. Under sin frokost møder hun Oscar, som henter mælk til hende, og hun får en idé. Dagen efter medbringer hun en lille krukke med navnesedler i, som børnene trækker op fra. Børnene får at vide, at personen med det navn er deres hemmelige ven.

Opgaven er, at børnene skal være søde ved deres hemmelige ven i en uge. Når ugen er omme, må børnene gerne gætte, hvem der er deres hemmelige ven.

Det spændende er: Hvem bliver min ven, og hvordan kan jeg være sød ved min ven uden at blive opdaget? Hvis man bliver opdaget, hvordan vil den hemmelige ven så være ved én?

Jeg har læst historien op i min børnehaveklasse. Børnene synes, at det er en god historie, og de foreslog, at vi skulle gøre det samme i vores klasse. Jeg kan anbefale bogen. Den kan også bruges som letlæsningsbog.