En god årgang

Ansvar for egen læring bruges ikke i Taastrup. Her anvender man fast struktur

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gadehaveskolen i Høje-Taastrup er en af de skoler, der har rigtig mange tosprogede, der klarer det godt. For skoleleder Marius Larsen er 2004-årgangen et udtryk for det, som skolen gerne vil opnå.

»Det var en rigtig god årgang. Eleverne havde ambitioner, og de havde en fast kerne af lærere«, siger han.

Han forklarer, at nogle af eleverne havde ambitioner med hjemmefra, og at det spredte sig til andre. Samtidig stillede lærerne rimelig store krav og var konsekvente.

»Tanken om ansvar for egen læring kan vi ikke bruge. Vi skal helt anderledes tage ansvar for deres læring. Dér, hvor det lykkes, hænger det sammen med en fast struktur, og at vi fagligt stiller krav«, siger skolelederen.

Skolen må derfor selv tage ansvar for at gøre det rigtige med eleverne.

»Forældre samarbejder med skolen på en anden måde her. Vi får ikke så mange klager som andre steder. Vi ligger ikke i Hørsholm eller Gentofte«.

Erfaringerne med de årgange og børn, som skolen er stolte over, bruger Marius Larsen nu som input til overvejelser om at ændre pædagogik og målsætning på skolen og på et samarbejde med vuggestuer og børnehave i området, så børnene møder et ensartet menneskesyn alle steder.

»Vi skal have fat i de udadvendte drenge så tidligt som muligt, så de ikke ødelægger det for sig selv og andre. Nogle gange må vi flytte dem væk fra klasserne. At gribe ind så tidligt som muligt er et centralt punkt for mig«.

Ændringen af pædagogikken er netop sat i gang som en værdidebat, der til foråret resulterer i tre-fem pædagogiske kernepunkter, som alle ansatte er enige om. Alle elever skal behandles lige og ordentligt, fortæller Marius Larsen.

Som skoleleder gennem fem år har han flere gange været på Blaagaard Seminarium for at fortælle om nyansatte lærere, og hvad de skal lægge vægt på, når de søger job. Det har fået flere unge lærere med dansk som andetsprog til at gå efter et job på skolen. Og i denne omgang er der blandt andet ansat to tosprogede lærere - en med pakistansk baggrund og en med tyrkisk.

»Jeg brænder for skolen. Det samme gør personalet. Og vi får en pæn støtte fra kommunen. Alt i alt er vi i gang med en rigtig god udvikling«.

folkeskolen@dlf.org