Anmeldelse

Sigma for femte

- lærerens bog

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I efteråret 2005 udkom 5. klassetrins elevbog, der med sin klare og grundige behandling af emnerne samt store mængde af differentierede opgaver kunne siges at overflødiggøre en decideret lærervejledning. Kommentarerne til de enkelte kapitler og afsnit i elevbogen fylder da også under 20 af de omkring 100 sider i det netop udkomne, gedigne materiale.

En del af pladsen er i stedet brugt til kopiforlæg: Prikpapir, trekantpapir, millimeterpapir og så videre. Herudover findes en række a-sider, der lægger op til elevernes eksperimenter og observationer, samt - helt i lovgivningens ånd - forlæg til en lang række fælles henholdsvis niveaudelte test, som kan bruges ved afrunding af de enkelte kapitler i elevbogen.

Elevbogen og lærerens bog udgør tilsammen et meget struktureret og målrettet fundament for det matematikfaglige arbejde, hvad der jo ikke er nogen nyhed i forhold til "Sigma"-systemet som sådan. Nyt er det til gengæld, at de første sider i lærerens bog bruges på en delvist kommenteret gennemgang af Fælles Mål, specielt med sigte på trinmålene efter 6. klasse: Hvordan Fælles Mål adskiller sig fra de tidligere Klare Mål - og hvor "Sigma"-systemet placerer sig i forhold til de nyeste retningslinjer. Det er bekvemt at have disse overordnede formuleringer lige ved hånden frem for at skulle hente dem i Faghæfte 12 - og man må indrømme, at de efterhånden obligatoriske forsikringer om et materiales overensstemmelse med målene bliver godt underbygget her.