Anmeldelse

Karakterbekendtgørelsen 2005 / Prøvebekendtgørelsen 2005

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle skoler med prøveafvikling i 9.-10. klasse har brug for nemt og sikkert at kunne orientere sig i prøvebestemmelserne. Som det er kendt fra både dagspressen og fagpressen, er der med virkning fra i år tale om ret store forandringer i prøvebekendtgørelsen, hvorimod der i karakterbestemmelserne er tale om forholdsvis få og små ændringer, som dog nødvendigvis må nærlæses, inden prøverne afvikles. Forfatterne til hæfterne har på ministeriets vegne det daglige ansvar for prøverne, så formidlingen af lovstoffet er her i de bedst mulige hænder.

I "Prøvebekendtgørelsen" er nye og gamle bestemmelser stillet umiddelbart over for hinanden på samme side, afsnit for afsnit. Nye regler, som ikke modsvares af tilsvarende bestemmelser i den gamle bekendtgørelse, er tydeligt markeret som ny regel uden modstykke.

Som noget nyt henvender bekendtgørelserne sig til store dele af uddannelsessystemet under ét. For at tydeliggøre, hvad der gælder for folkeskoleniveauet, har forfatterne af hæfterne markeret særskilt, hvilke afsnit der kun gælder for andre niveauer. Som bilag er på samme måde medtaget og kommenteret på de supplerende bestemmelser omkring enkelte fag og andre bilag, der sidder i ministeriets udgave af bekendtgørelsen.

I "Karakterbekendtgørelsen", som også bliver stillet over for de gamle bestemmelser, fremtræder enkelte ændringer som tydelige. For eksempel at der gives en bedømmelse for alle prøver, der er gået i gang, dog med undtagelse af tilfælde, hvor der er tale om sygdom eller bortvisning. Endnu mere vigtigt er det at være opmærksom på, at man ved bedømmelse først skal placere præstationen i den relevante karaktergruppe, inden karakteren dernæst fastsættes ved hjælp af en nærmere beskrevet karakteristik af kvaliteten i præstationen.

Som bilag er indføjet en engelsk oversættelse af beskrivelsen af de danske karakterer samt en oversigt over de nye bedømmelsesbestemmelser.

De to nærværende hæfter er for mig at se uundværlig læsning for såvel lærere, der skal føre op til prøve under de nye bestemmelser, som de ledere, der skal stå inde for, at reglerne bliver overholdt. De to forfattere har formået at tydeliggøre ligheder og forskelle i forhold til gamle bestemmelser på en måde, så man let kan skaffe sig et overblik over de enkelte facetter af prøveafviklingen. Til sidst i begge hæfter findes yderligere stikordsregister, så man også ad den vej kan søge ind i stoffet.