Anmeldelse

Mikroskalakemi

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her drejer det sig ikke om pund til pund, men typisk et par saltkrystaller og fem dråber vand.

En hel del af kemiøvelserne i skolen kan udmærket udføres i mikroskala, det vil her i materialet sige kemikaliemængder på cirka en hundrededel af det, der sædvanligvis bruges. Laboratorieudstyret er fremstillet af plastik, det er simpelt og billigt.

Mappen indeholder 33 øvelsesbeskrivelser og en lærervejledning.

Øvelserne er ordnet i seks afsnit med overskrifter som Mad og kemi, Syrer, baser og pH-måling og Metaller. Med hensyn til indholdet er alting ved det gamle: pH-måling med rødkålsindikator, metallers reaktion med forskellige saltopløsninger og påvisning af stivelse i forskellige levnedsmidler med diiod.

Øvelserne indledes med en materialeliste og en introduktion, som fører eleverne på sporet af det, de skal i gang med, og giver nogle faglige vink. Forsøgsbeskrivelserne er så detaljerede som en kageopskrift og følges i mange tilfælde op med et skema til resultaterne, der gør det lettere for eleverne at drage konklusionerne. Øvelserne er kort sagt bundne.

Sværhedsgraden er varierende, så der kan findes passende arbejdsopgaver til hvert af klassetrinene fra 7.-9. klasse.

Lærervejledningen er helt overvældende. På 80 sider gives en grundig faglig vejledning til hver eneste af de 33 øvelser. Men grundigheden rækker kun til det rent faglige. De øvrige aspekter i Fælles Mål synes ikke at have forfatternes interesse.