Anmeldelse

Kampen for autonomi

- offentlig ledelse i krydspres

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Offentlige ledere er placeret lige der, hvor mange slags krav mødes.

Praktikere og teoretikere har døbt det som et "krydspres".

Presset er blandt andet politiske krav, brugerkrav, administrative krav, økonomiske krav, dokumentationskrav og medarbejderkrav.

Det er karakteriseret ved, at det ikke kan ophæves, og den offentlige leder forventes at kunne håndtere det, hvis den daglige drift skal hænge sammen.

For at blive klogere på den offentlige leders situation har man som baggrund for denne bog interviewet 18 offentlige ledere på forskellige niveauer i den kommunale sektor.

Bogen tager således afsæt i nogle konkrete - om end konstruerede - beskrivelser af, hvordan fire ledere i den offentlige sektor beskriver de krav og problemstillinger, der er karakteristiske.

De fire ledereksempler er en skoleleder, en afdelingschef i special- og arbejdsmarkedsområdet, en forvaltningsleder i en børne- og familieafdeling og endelig en kommunaldirektør.

Eksemplerne bruges til efterfølgende at se mere generelt på, hvad der er specielt ved den offentlige sektor, og hvad der er anderledes ved at være leder af en offentlig organisation i forhold til at være det af en privat.

Det beskrives og analyseres, hvad det er for mekanismer, der gør sig gældende omkring ledelse i den offentlige sektor.

Bogen giver nogle meget tankevækkende eksempler på, hvilke "håndteringsmetoder og strategier" lederne anvender for at kunne "navigere i den komplekse ledelsessituation", som de beskriver.

De enkelte kapitler kort omtalt: "Hykleri": Lederen siger et, men gør noget andet. "At sende aben rundt": Ansvar og beslutninger forsøges placeret oppe eller nede i hierarkiet. "Manipulation og frustrationshåndtering": Man leder ved at forsøge at manipulere medarbejderne til at støtte ledelsens beslutninger, og når der er frustrationer, skaber lederen "ventiler", så personalet kan komme af med dem. Og endelig "Faglighed frem for alt": Det vil sige ledelse med en stærk faglig profil, hvor fagligheden kommunikeres så stærkt ud, at alle andre hensyn må underlægges det faglige syn.

Bogen slutter af med at give nogle konkrete bud på, hvordan man kan uddanne de offentlige ledere bedre.

Forudsætningen herfor er selvfølgelig at kende til deres situation og analysere den grundigt og dermed forstå, hvorfor offentlige ledere agerer, som de gør.

Det gør denne bog rigtig godt.

Meget interessant - og med garanti vedkommende læsning - ikke mindst for de mange offentlige ledere, der godt kender til krydspresset.