Anmeldelse

Robert Robot - min ven i nød

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gili Soft er blandt pionererne som udgivere på det danske marked af den type programmer, der med det engelske udtryk 'edutainment' er kendetegnet ved at være en blanding af læring og underholdning. Programmerne er nok primært egnet til børnenes hjemmecomputere, men de kan også anvendes i skolefritidsordninger, eller i dette tilfælde i en børnehaveklasse. Endelig er de oplagt at have på skolebiblioteket, hvis der her er indrettet et rekreativt miljø med multimediecomputere.

Historien om Robert Robot begynder med, at Robert må nødlande med sit rumskib på Jorden. Rumskibet er ødelagt, og han behøver nu hjælp til at samle rumskibet, så han kommer hjem igen. For at få fat i delene til rumskibet må han løse opgaver, der efterhånden bliver sværere og sværere. Forskellige mønstre, kombinationer af mønstre og farver skal genkendes. Labyrinter skal gennemløbes. Skatte skal findes, aben Arthur skal fanges og reddes og andre udfordringer skal løses, før Robert har repareret sit rumskib.

Programmet, der henvender sig til de tre-seks-årige, er en kombination af flot grafik og en masse opgaver, der sigter på at udvikle motorik, farvesans, kombinatorik og hukommelse. Alle opgaver har forskellige sværhedsgrader.

Meget af denne skive bruges på lange tegneseriesekvenser, men børnene har gode muligheder for at påvirke historien og får en sjov oplevelse med Robert Robot. Producenten gør meget ud af at betegne cd-rom'en som et 'pædagogisk spil'. Der er absolut mere spil end pædagogik over produktet.

På samme måde er det lidt af en tilsnigelse at betegne cd-rom'en som dansk, for den er oversat fra amerikansk.

'Robert Robot - min ven i nød' er en god måde for de yngste at komme i gang med husalteret på. Programmet fører børnene til vejs ende uden de store muligheder for at gå i stå; børnene får en oplevelse af, at de kan få computeren til at fungere.