Dengang

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For 50 år siden

Pædagogisk Institut vedtaget

Folketinget vedtog i sit møde den 21. maj med 84 stemmer forslaget om dets oprettelse. 31 venstremænd undlod at stemme. Partiet erkendte, at der lå en opgave, som skulle løses, men kunne ikke tiltræde forslagets udformning. Et af tingets medlemmer, den konservative Weikop, stemte imod.

Ordfører Hougaard (Socialdemokratiet) udtalte blandt andet:

Jeg vil også gerne pege på de udtalelser, der over for udvalget er fremsat af deputationen fra Danmarks Lærerforening. I denne udtalelse blev der givet stærk tilslutning både til, at lovforslaget gennemføres nu, og til, at det bliver et selvstændigt institut, der oprettes, og også til placeringen på Emdrupborg, hvor det kommer til at ligge ved Danmarks Lærerhøjskole.

Undervisningsminister Bomholt udtalte til slut:

Hele den danske skole står bag forslaget, og der er ingen tvivl om, at Pædagogisk Instituts oprettelse betyder et vigtigt skridt inden for den danske skoles udvikling. Det lykkedes ikke her i anden omgang at få Venstre med, skønt revisionsbestemmelsen burde kunne motivere, at også Venstre nu stemmer for forslaget. Jeg takker flertallet for den givne tilslutning.

Folkeskolen nummer 21

Maj 1953

For 25 år siden

Madpakker

Børns vægring ved at tage madpakker med i skole og for mange sene aftentimer foran tv-apparaterne giver alvorlige problemer for undervisningen på skolerne i Skagen, især i de sidste timer på dagen. Fælleslærerrådet har taget sagen op, idet tilsyneladende alle skoler plages af problemet.

Vi har ikke foretaget en egentlig undersøgelse omkring årsagerne til elevernes adfærd. Men de mange drøftelser, vi har haft, peger alle på, at det er den manglende ernæring og for meget tv-kikkeri, der er årsag til »ondet«, konstaterer Kappelborgskolens inspektør Kristen Rasmussen.

Det er mit indtryk, at børnene ikke gider tage madpakke med i skole. Hvis de oven i købet ikke har fået et ordentligt morgenmåltid, så er det indlysende, at der skal opstå undervisningsproblemer i de sidste undervisningstimer. Alt brændstof er brugt op.

Kristen Rasmussen har stor forståelse for de børn, der ikke har madpakke med. Skolen har ingen kantine, og det er ikke appetitvækkende at indtage maden i et lufttrangt klasseværelse, i et sløjdlokale eller i gymnastiksalens omklædningsrum.

Folkeskolen nummer 20

Maj 1979