Ingen fare for overdosis

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man lærer at læse ved at læse, og der er ingen fare for overdosis, lyder Erik Håkonssons kommentar til Bjerringbroskolernes læsekurser. Han er leder af Forum for Læseforskning og lektor ved Danmarks Lærerhøjskole i Århus.

Der er ingen fare for, at den intensive læsning giver bagslag, og at børnene efter otte ugers kursus løber skrigende væk fra alt, hvad der minder om læsning.

- Det vigtigste er, at der er afsat tid til at læse, at hvert barn kan læse på sit eget niveau. Der er ingen risiko for, at kursernes længde frustrerer eleverne, siger han.

Men det er vigtigt at sørge for, at børnene får nogle tekster, der passer nøjagtigt til deres udviklingstrin.

- Til gengæld betyder det ikke så meget, om lærerne bruger den ene eller den anden metode på disse læsekurser, hovedsagen er, at børnene læser.

Erik Håkonsson oplyser, at der som regel er god korttidseffekt efter læsekurser, hvorimod effekten bliver sværere at måle, efterhånden som tiden går. Han er derfor spændt på at se, om 'den markante forøgelse' af gode læsere holder i Bjerringbro.

ie