It forgrener sig

Uddannelsessektoren kan efterhånden fremvise et kalejdoskop af projekter, programmer, databaser og strategier inden for informationsteknologi (IT). Det blev dokumenteret på en konference, som Hjortespring Skole i Herlev var vært for. Her er en kort oversigt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sektornettet er en sværvægter i uddannelsessektorens IT-satsning. Nettet (beskrevet i Folkeskolen nummer 3) koster den danske stat 500 millioner kroner i perioden 1994-2000. I dag er 600 skoler og 100.000 elever koblet på. Sektornettet fungerer som skolernes elektroniske motorvej, med afkørsler til lokale netværk og til det globale Internet.http://www.snet.uvm.dk

Center for teknologistøttet uddannelse, CTU, deler penge ud til projekter, der skal gøre lærerne og skoler/institutioner bedre til at bruge IT. CTU har fået 100 millioner kroner over fem år. Centret har foreløbig finansieret 69 projekter og cirka 55 er på vej. CTU har udgivet debat-bogen 'Med kridt og computer' om lærerens rolle i informationssamfundet og 'Ophavsret - hvad må jeg' om juridiske problemer forbundet med blandt andet brug af databaser og Internettet. http://www.ctu.dk

UNI-C bryster sig af at have været den første danske institution, der opdagede Internettet. Fra at have været forskernes legetøj i cyberspace er UNI-C de senere år blevet en af de største Internet-udbydere til erhvervskunder og private brugere. Nu er denne del af virksomheden solgt til NetCom Systems. I dag vil UNI-C koncentrere sig om IT for undervisningssektoren og udbygge sin ekspertise især på multimedie-området. UNI-C er en statsinstitution under Undervisningsministeriet. http://www.uni-c.dk

Poseidon er et af de nyere IT-projekter i uddannelsesverdenen. Konsulentfirmaet PLS-Consult skal få danske uddannelsesinstitutioner til at satse på IT-strategier i stedet for her og nu-løsninger. 10 spydspidser, der spænder fra Odense Universitet til Tuse Skole i Holbæk, starter efter sommerferien strategi-arbejdet ved hjælp af en 'værktøjskasse', lagt ud på Internettet. http://www.poseidon.uvm.dk

Holstebro og Nørresundby Gymnasium har været i frontlinien, når det gælder elevernes og lærernes brug af IT i undervisningen. Store forsøgs- og sponsorbevillinger har forsynet særlige elektroniske klasser med højteknologisk isenkram. Foreløbige erfaringer: IT giver mere differentieret undervisning, mere projektarbejde, større elevdeltagelse. Der er desuden åbenlyse pædagogiske fordele ved at hente ajourført materiale via Internettet. Projektansvarlig Nørresundby, Steen Hestehave: SH@udd.nrsbgym.dk. Projektansvarlig Holstebro, Gordon Albøge:ga@hogym.dk

Grundtvigs virtuelle skoleåbner sig på Internettet i en indbydende hjemmeside, som er ved at være klar til brug. Frem på skærmen toner et hus uden tag, hvor man kan klikke sig frem mellem klasseværelser, café, kontor, lærerværelse, bibliotek, og så videre, DOF, Dansk Oplysningsforbund, har med støtte fra Undervisningsministeriet lukket dørene op for denne virtuelle folkeoplysning. Gad vide, hvad gamle Grundtvig ville sige til det. http://www.grundtvig.dk

Erhvervsskolerne er kommet med på IT-bølgen i starten af 1997. KOM.IT hedder et projekt, der skal opbygge et IT-team på alle erhvervsskoler. 640 skal uddannes til at integrere informationsteknologi i pædagogik og planlægning. Projektet forventes at koste 24 millioner kroner over fire år. Erhvervsskolerne deltager desuden i forsøg med papirløs eksamen via computere. Kontakt: Finn.Arvid.Olsson@uvm.dk

Bornholmsprojektet udbyder kompetencegivende fjernundervisning i et område med lille elevgrundlag og mangel på kvalificerede lærere. Uddannelsen foregår via computer og video-links. Elever på Bornholm kan for eksempel følge med i timen i et klasseværelse på Lyngby Uddannelsescenter. Forsøget startede i 1993 og bliver nu et permanent tilbud. Erfaringer: De fjernstuderende klarer sig lige så godt som traditionelle studerende, men klager over isolation. Kontakt: Lilla Voss, Undervisningsministeriet, 3392 5106.

Lær IT er Undervisningsministeriets tilbud om IT-selvstudier for folkeskolelærere. Efter sommerferien er der ingen vej udenom. Her kommer en cd-rom direkte ind ad brevsprækken hos alle lærerne. De kan - hvis de har en computer med cd-rom - få færdigsyede undervisningsforløb og kogebøger om, hvordan man for eksempel laver computerspil. Med på cd-rom'en er eksempler på, hvordan andre lærere og elever har gjort. Materialet kan også hentes via Undervisningsministeriets hjemmeside på Internettet: http://www.uvm.dk

Skoda, Skolernes Databaseservice, har 1000 skoler som abonnenter. De kan blandt andet søge i Polinfo-baserne med artikler fra dagblade, fagblade og nyhedsbureauer og i Danbib, der rummer bibliografiske oplysninger om materialer i danske biblioteker. Årsregnskaber for børsnoterede virksomheder er også med i pakken. Skoda giver desuden adgang til det elektroniske post- og konferencesystem FC SkoleKom. http://www.sdbs.dk

Kidlink giver børn mulighed for at udveksle breve, tegninger og finde pennevenner på Internettet. Det globale elektroniske netværk bruges af lærere i grænseoverskridende samarbejdsprojekter. 3500 danske børn har samarbejdet via computer med børn i andre lande. Kidlink rummer også elektroniske konferencer for lærere. Netværket blev startet i Norge i 1990. http://www.kidlink.org

Spydspidsseminarierne Jelling og Haslev har hver på deres måde arbejdet med at integrere IT i læreruddannelsen. De to seminarier er gennem forsøgsmidler forsynet med IT-udstyr til både Internetadgang, fjernundervisning og multimedieprodukter. Erfaringerne er blandt andre, at de studerende presser på for at få IT integreret yderligere. Jelling: http://www.jelllaersem.dk. Haslev: http:www.hascoll.dk