Naturen prises

To bøger til biologi i folkeskolen og gymnasiet deler Undervisningsministeriets Undervisningsmiddelpris

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Valdemar Kappel og Jørn Jensens 'Naturen vender tilbage' fra Gad og Grafisk og 'Økologi og naturforvaltning' af Carsten Bagge Jensen, Paul Paludan-Müller og Jørgen Wilhelmsen fra forlaget Nucleus delte årets skolebogspris, der blev uddelt på Dansk Skolemuseum i København i tirsdags.

Undervisningsminister Ole Vig Jensen begrundede valget af 'Naturen vender tilbage' med, at bogen bygger på den gode idé at belyse centrale sider af samspillet mellem natur og mennesker gennem et konkret eksempel, nemlig genopretningen af Højby Sø.

Både gennem bogen og den tilhørende video er det nemt for eleverne at sætte sig ind i og tage stilling til mange af de grundlæggende problemer, mente ministeren.

Materialet er især for folkeskolens ældste trin. Bogen beskriver Højby Søs historie og belyser derved menneskets skiftende syn på naturen. I en mere generel del fremlægges miljøproblemer, og økologiske begreber introduceres.

Med til kåringen af 'Naturen vender tilbage' er også, at sproget er klart og direkte henvendt til målgruppen, ligesom opsætningen af tekst og billeder er afvekslende. Der er gode stregtegninger og farvebilleder.

'Økologi og naturforvaltning', der er beregnet for gymnasiet, fik prisen, fordi bogen er nyskabende blandt andet derved, at den forener økologiske og fysiologiske betragtningsmåder, som traditionelt har været adskilt i materialerne til biologiundervisningen.

Begge bøger blev anmeldt her i bladet i marts. Om gymnasiebogen skrev Folkeskolen s anmelder blandt andet: '. . . som sin væsentligste styrke illustrerer den praktrisk brug af teori og økologisk indsigt gennem vedkommende og konkrete eksempler fra den virkelige natur.'

Om bogen til folkeskolen skrev bladets anmelder, at den giver 'gode muligheder for at få taget hul på et vanskeligt, men påtrængende emne', men han savner flere oplæg til elevaktiviteter og mener, at materialet er for dyrt!

Prisen uddeles i år for anden gang, efter at den blev stiftet af Undervisningsministeriet i efteråret 1994. Folkeskolen og Gymnasieskolen bidrager til prisen, som er på 30.000 kroner. Der var indsendt 25 titler til bedømmelse. jvo